Jazzkonsert med Ken Peplowski i Kalmar

Ken Peplowski kommer till Jazzklubben Kalmar Nyckel tillsammans med pianisten Claes Crona, basisten Hans Backenroth och trumslagaren Johan Löfcrantz Ramsay. Restaurang Brofästet i Kalmar, fredag 18 mars klockan 19.30.

Amerikanske klarinettisten och tenorsaxofonisten Ken Peplowski är en av de främsta företrädarna inom swingmusiken och har hela världen som arbetsfält. Hans otroligt bra teknik kommer fram när han spelar sig igenom harmonierna med stark konstnärlig närvaro. Ken Peplowski föddes 1959 i Cleveland i Ohio men är numera bosatt i New York. Genom åren har han spelat med många namnkunniga jazzmusiker, bland annat i Benny Goodmans storband, vilken han tack vare sin teknik och känsla ibland jämförs med. Ken Peplowski kommer innan konserten i Kalmar från en turné i Florida.
Claes Crona är en av våra mest anlitade musiker tack vare sitt lyhörda pianospel och han jobbar med ett stort antal artister bland andra Jazz Vocal Unit, Victoria Tolstoy, Svante Thuresson, Louise Hoffsten, Georgie Fame, Amanda Sedgwick och Lill Lindfors. Claes Crona har också turnerat med swingkungen Benny Goodman tillsammans med bland andra Svend Asmussen och Putte Wickman. Det är alltså en mycket stark konsert vi kan se fram emot igen på Brofästet.

Ken Peplowski, tenorsaxofon/klarinett
Claes Crona, piano
Hans Backenroth, bas
Aage Tangaard, trummor

Information om konserten och om Jazzklubben Kalmar Nyckel:
Hans Duned, telefon 070-588 70 60 eller e-post: duned@telia.com

Pressbilder kan laddas ner på: http://kenpeplowski.com

Arrangemanget sker i samarbete med Länsmusiken som är ett serviceorgan för musiklivet i länet och producerar konserter till skolor, föreningar, studieförbund, kommuner, församlingar, företag och andra som anordnar konserter.