Zéphyrin Rey-Bellet och Sam Armstrong repeterar inför Candlelight Concert (Foto Lisa Madestam)

Candlelight Concert: Zeph & Sam

Så var det då dags att tända alla ljus och tillsammans med höstens sprakande färgprakt låta dem lysa upp Alla helgonaveckan. Bänka er för en illuminerad och stämningsfull höstkonsert i Allahelgonatider med Zéphyrin och Sam.

Publiken kommer att få höra om hur vacker denna plats är eller som det heter på ryska Zdes Khorosho ­– titeln på en av Rachmaninovs sånger som här framförs på cello och piano. I Janáčeks Pohádka framförs en musikalisk illustration av Sagan om Tsar Berendel och Amy Beach bistår med oändlig skönhet i sitt stycke Berceuse. Eldig passion visar Gaspar Cassado i Requiebros och ni får lyssna till Rachmaninov när han väl kommit ur sin skrivkramp och svåra depression i hans Sonat för cello och piano.

”Candlelight Concert är ett koncept vi hade stor framgång med på Borgholms slott och nu vill vi ta det vidare till fler platser i regionen. Våra 1 000 blockljus skapar tillsammas med musiken en fantastisk och unikt stämningsfull atmosfär och vi hoppas att det här kan utvecklas till en tradition.” Säger Zéphyrin Rey-Bellet, konstnärlig ledare och orkesterchef för Camerata Nordica som också kommer att ersätta Sabina Sandri-Olsson som cellist.

För er som köpt biljetter för att lyssna till Sabina Sandri-Olsson måste vi tyvärr meddela att hon p.g.a. en handskada inte kan spela utan ersätts av Zéphyrin Rey-Bellet på cello och sonaten av César Franck byts ut mot en cellosonat av Sergej Rachmaninov. Vi önskar henne ett snabbt tillfrisknande och ser fram emot att se henne i orkestern igen.

Zéphyrin Rey-Bellet är en mångsidig musiker som regelbundet framträder som solist och kammarmusiksammanhang runt om i världen. Sedan 2018 konstnärlig ledare och orkesterchef för Kalmar läns egen kammarorkester Camerata Nordica som räknas till en av Sveriges främsta.
Han har bidragit till en kreativ programverksamhet, genomför nationella och internationella turnéer och samlar musiker från hela Europa i ensembler som spänner från kammarmusik till symfoniorkester.

Den engelska pianisten Sam Armstrong har gjort sig ett namn med sina solorecitals, som passionerad kammarmusiker och konsertsolist och framträtt på de mest prestigefyllda scenerna runt om i världen, dessutom medverkar han regelbundet på internationella festivaler och hörs ofta i inspelningar och på radio.
Sam hyllades i International Piano som ”en pianist med en enastående individuell röst” och ”En debut som slog ned som en bomb” sa juryn för Edisonpriset om albumet ”Regards sur l’infini” som Sam släppte tillsammans med sopranen Katherine Dain 2020.
Sam undervisar också i kammarmusik för piano på Guildhall School of Music and Drama i London.

Zéphyrin Rey-Bellet cello
Sam Armstrong piano