Musik på Släp / Öland Chamber Players Festival / Musik i stadsparkerna

Camerata Nordica I Sommar 2024

“Jag är verkligen förtjust i sommarkonserter. Det är den period på året då folk är som mest avslappnade och har tid att njuta fullt ut, likväl som det är en tid då man kan möta ny publik från både när och fjärran. Att njuta av en utomhuskonsert i en park eller på Anna's Farm i Föra under Öland Chamber Players festival, är en helt annan upplevelse än den vi erbjuder resten av året, och det är min övertygelse att de kompletterar varandra på ett bra sätt.” säger Camerata Nordicas konstnärliga chef Zéphyrin Rey Bellet när han nu presenterar sommarens program för Camerata Nordica 2024.

”Programmet i år är väldigt varierat. Under juli och augusti erbjuder vi Musik på släp från vår mobila scen, konserter i tre av stadsparkerna, sommarfestivalen på Öland och två familjeproduktioner: KaDEssCH! – Sjostakovitj och en clown och Astrid och musiken. Det kommer att finnas något för alla och vi ser verkligen fram emot att möta publiken i hela Kalmar län.” fortsätter han.

Redan den 16e juli inleds sommarsäsongen med Musik på släp i Mörbylångaparken som följs upp den 18e juli på Ekbacken i Torsås. Här serveras en gratis picknick med kammarmusik från såväl Georgien men det bjuds även på smakbitar från Tjeckien, Italien och eventuellt någon välbekant svensk dessert.

• 16e Juli I 19.00 I Mörbylångaparken
  • 18e Juli I 19.00 I Hembygdsparken Ekbacken, Torsås

_

Öland Chamber Players Festival öppnas den 19e juli på Anna's Fram i Föra, norr om Borgholm, med en blandning av Chopin, Richard Strauss och Brahms. Den 22a juli fortsätter den med Clownen Tuta som tillsammans med publiken upptäcker Sjostakovitj underbara musikaliska universum. Den 24e juli blir det pianokonsert av Mozart och stråkkvartett av Tjajkovskij och festivalen avslutas den 28e juli med två av kammarmusikens giganter, Beethoven och Brahms.

• 19e Juli I 19.00 I Anna's Farm, Föra
    Öland Chamber Players Festival - Opening Concert
  • 22a Juli I 11.00 I Anna's Farm, Föra
    Familjekonsert
    Öland Chamber Players Festival - KaDEssCH! - Sjostakovitj och en clown (OBS. spelas även i Kalmar stadspark 21a juli)
  • 24e Juli I 19.00 I Annas Farm, Föra
    Öland Chamber Players Festival - Mozart & Tchaikovsky
  • 28e Juli 19.00 I Anna's Farm, Föra
    Öland Chamber Players Festival - Grand Finale

> Programblad
> olandchamberplayers.com

_

Den 17e juli ger sig Camerata Nordica Chamber Ensemble ut på en turné i länets stadsparker med början i Kalmar. Veckan därefter får Stadsparken i Västervik besök, den 25e juli, och dagen därpå mitt under O-ringenveckan har turen kommit till Stadsparken i Oskarshamn. Publiken får bänka sig till stråkkvartetter, kvintetter och sextetter av Haydn, Glazunov och Rimskij-Korsakov och konserterna blir inte helt identiska, så vill man höra alla stycken behöver man åka till mer än en stadspark. Stadsparken i Kalmar får också ett besök av KaDEssCH! – Sjostakovitj och en clown.
.

• 17e Juli I 19.00 I Stadsparken i Kalmar
    Sommarscen Kalmar
  • 21a Juli I 15.00 I Stadsparken i Kalmar
    Familjekonsert
    KaDEssCH! - Sjostakovitj och en clown
  • 25e Juli I 19.00 I Stadsparken i Västervik
    Sommarkonsert
  • 26e Juli I 19.00 I Stadsparken i Oskarshamn
    Sommarkonsert

_

Slutligen sätter vi punkt för sommarens program med en turné i och kring Oskarshamn. Det är ett samarbete med Oskarshamns kommun där Kristina Ruhnström och Mats Genfors sjunger och berättar om Astrid och musiken tillsammans med musiker från Camerata Nordica. Denna gång får publiken inte bara möta Mats, Kristina och Camerata Nordica. När Astrid och musiken spelat blir det en paus och sedan äntrar den folkkära Marie Bergman scenen tillsammans med sitt band fyra eftermiddagar och kvällar i Krokstorp, Stångehamn, Bockara och Oskarshamn.

• 15e Augusti I 18.00 I Krokstorp
  • 16e Augusti I 17.00 I Stångehamn, Logen