7 av 10 vill införa lag om handsfree i bilen

Telefonistföretaget Kalix Tele24 har i dagarna genomfört en undersökning om svenska folkets syn på telefoni i olika sammanhang. Undersökningen visar att 71 procent av svenskarna vill införa en lag som innebär att föraren måste använda handsfreefunktion vid bilkörning. 51 procent av svenska folket går ännu längre − de vill ha en lag som helt förbjuder mobiltelefonsamtal och sms:ande under bilkörning. Samtidigt erkänner 41 procent att de någon gång själva har sms:at eller skickat e-post via telefonen när de kört bil.

Den 5 april röstade sju av åtta partier i trafikutskottet för att regeringen ska utreda ett förbud mot användning av mobiltelefoner eller annan teknisk undersökning som kan distrahera bilkörning. Kalix Tele 24 har i dagarna låtit genomföra en undersökning som visar att en överväldigande majoritet av svenskarna, (71 procent), vill ha en lag som tvingar bilföraren att använda handsfreefunktion vid telefonsamtal. Bara 14 procent av svenskarna är emot en sådan lag.

Vidare visar undersökningen att hälften av svenskarna, (51 procent), dessutom vill införa en lag som helt förbjuder mobiltelefonsamtal och sms:ande bakom ratten. 27 procent av svenskarna är dock emot en sådan lag.

Trots det stora stödet för en skarpare lagstiftning när det gäller mobiltelefonanvändning under bilkörning, erkänner hela 41 procent att de någon gång har sms:at eller skickat e-post via mobiltelefonen samtidigt som de kört bil.

– Det verkar som om svenskarna känner sig själva väl och att de ser en fara med att använda mobiltelefonen vid bilkörning, säger Kristian Rothoff vd för Kalix Tele24. Vår undersökning visar att svenskarna på något sätt vill reglera användandet av mobiltelefon vid bilkörning. Det är dock en relativt stor skillnad på antalet personer som vill inför en lag för en handsfreefunktion och de som vill förbjuda mobiltelefonanvändandet totalt. Vi kan också konstatera att önskemålet om förbud ökar med ålder. Andelen personer som helt vill förbjuda användandet av mobiltelefon vid bilkörning är i gruppen 18 till 30 år drygt 40 procent medans den är 60 procent i kategorin 61 till 80 år.

Undersökningen utfördes av CQ Marketing Research, på uppdrag av Kalix Tele24, mellan den 30 mars och den 4 april 2011. 1 000 personer deltog i undersökningen.

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Kristian Rothoff, vd
Kalix Tele24
Tel: 08-466 47 84 / 070-567 50 55
E-post: kristian.rothoff@kalixtele24.se

Johan Nybom
Inmema PR
Tel: 08-96 05 95 / 073-660 81 75
E-post: johan.nybom@inmema.com

Om KalixTele24
KalixTele24 är ett telefonistföretag som erbjuder tjänsten Telefonist på distans™ – allt från enklare svarstjänster till telefonist med full växelbordsfunktion. Företagets kunder är små och stora företag, myndigheter och organisationer. Bland kunderna återfinns Sigma, Siemens, Exportrådet, Gävleborgs Landsting, Eka Chemicals, AcadeMedia, Infratek och Sida.
Företaget har 200 medarbetare på kontoren i Kalix, Haparanda, Gällivare, Stockholm och Göteborg. Via samarbetspartners har företaget även kontor i Norge och Finland.
För mer information se: www.kalixtele24.se

• Telekommunikation, mobiltelefoni