Enkla kassen: Tar in 10 miljoner kronor och Bea Garcia på VD-posten

Enkla kassen: Tar in 10 miljoner kronor och Bea Garcia på VD-posten

I november 2021 förvärvade Kale United matkasseleverantören Enkla kassen för att skapa en direkt distributionskanal mellan sina växtbaserade bolag och slutkunden. Nu investerar Kale United ytterligare 10 miljoner kronor i verksamheten och annonserar Bea Garcia, grundare till den obemannade butikskedjan Lifvs, som ny VD.

När Enkla kassen blev en del av Kale Uniteds koncern i slutet av 2021 var det på grund av bolagets matchande värdegrund och starka kundunderlag. Målbilden är fortfarande att göra Enkla kassen till det självklara veganska valet i Sverige för att sen expandera internationellt. Det som har förändrats är att Bea Garcia nu träder in som VD för Enkla kassen.

”Vi lämnar över Enkla kassen i trygga händer. Bea är en serieentreprenör med hög energinivå och gedigen erfarenhet inom segmentet. Hon hanterar både de teknologiska och mer traditionella aspekterna av att bygga ett bolag inom dagligvaruhandel. Hon kommer börja med 10 miljoner och vi tror att hon kommer komma långt innan nästa runda”, säger Måns Ullerstam, Grundare, Kale United.

På agendan för den expansiva fas som bolaget går in i står nu att öka medvetenheten om Enkla kassen på den svenska marknaden och bli ännu bättre på att förklara de direkta och indirekta fördelarna av att prenumerera på Enkla kassen. Idag når Enkla kassen ut till 70 procent av Sverige och ett självklart mål är att kunna erbjuda ett veganskt alternativ till alla.

”Att ta över Enkla kassen är en tacksam uppgift. Grundarna har byggt en stabil och skalbar teknisk plattform som ännu inte fått bevisa sig fullt ut. Att ha Kale United i ryggen med ett ständigt inflöde av nya produkter kommer göra Enkla kassen till något unikt. Det ger även kunderna en möjlighet att känna att deras pengar gör dubbel inverkan. På ett personligt plan får jag energi av att vår framgång även innebär framsteg för hållbar omställning”, säger Bea Garcia, VD, Enkla kassen.

Kale Uniteds växtbaserade portfölj har gjort en enorm resa sedan starten 2018. De senaste två åren har aktiepriset gått från 8,5 till 34,5 euro. De olika innehaven fyller inte bara marknadsmässiga produktbehov utan även distributions- och marknadsföringsbehov. Inkrementella synergieffekter läggs hela tiden ovanpå innovationsvärdet. Som ensam växtbaserad koncern i Sverige och Europa kommer Kale United snart inleda en investeringsrunda bland institutionella finansiärer.

För mer information, kontakta:

Måns Ullerstam, vd för Kale United

+46 70 395 83 31