Kairos Futures plattform Co:tunity är basen i europeiskt forskningsprojekt

Tidigare i år fick Kairos Future tillsammans med en dryg handfull företag och universitet 2,5 miljoner euro ur EUs forskningsbudget Horizon 2020 till projektet STEP (Societal and political engagement of young people in environmental issues). Syftet är att utveckla och testa en språkoberoende e-demokratiplattform som ska underlätta samarbetet mellan medborgare och myndigheter. I dagarna hölls det första mötet i Grekland.

STEP-projektet syftar till att utveckla och pilottesta en plattform som ska främja det samhälleliga och politiska deltagandet av ungdomar i beslutsprocessen i miljöfrågor. Plattformen kommer att byggas på Kairos Futures samarbetsplattform Co:tunity som kommer att kompletteras med bl a funktionalitet för maskinöversättning, sociala mediaströmmar mm. Plattformen ska testas i samarbete med ett tiotal regioner i södra Europa och Turkiet.

Arbetet startade officiellt den 1 juni och dess slutgiltiga resultat beräknas presenteras i novermber 2017.

För ytterligare information, kontakta Kairos Futures CTO Lars Eidenvall, lars.eidenvall@kairosfuture.com eller 08-545 225 00.

Om Co:tunity

Co:tunity är en samarbetsplattform som kombinerar trendspaning med idégenerering och innovation. Med Co:tunity kan du enkelt trendspana, dela och utveckla ny idéer och möjligheter tillsammans med andra i ett och samma digitala verktyg. Co:tunity är utvecklat av Kairos Future och bygger på analysmetoder utvecklade av Kairos Future. För mer information, se www.cotunity.com

• Vetenskap, teknik

• ungdomar