Sagolekhuset Junibacken firar en av världens bästa sagoberättare – H C Andersen!

I år är det 200 år sedan H C Andersen föddes. Junibacken firar under april månad författarens 200-års jubileum med start på födelsedagen den 2 april! H C Andersen står i centrum på Junibacken under hela april 2005. Det blir bl a föreställningar med Junibackens Sagokista där några av H C Andersens sagor dramatiseras och i Junibackens pysselhörna blir det siluettklippning. Dessutom finns LEGO på plats med mängder av duplo och legobitar. Barnen får bygga legofigurer från sagorna efter egen fantasi. De mest fantasifulla figurerna sparas och visas senare i en utställning på Norden i Fokus, Hantverkargatan 33 i Stockholm. LEGO lottar ut ett pris bland de barn som deltar i utställningen. 3 april kl 14.30-16.30 gästar en av Sveriges främsta pappersklippare, Agneta Flock, Junibacken och klipper siluetter tillsammans med alla vår besökare. 6 april anländer till Junibacken en tvåmeters legoskulptur föreställande H C Andersen. Skulpturen kommer direkt från Tivoli i Köpenhamn där den varit med vid Tivolis invigning. Målgrupp: 2-8 år För mer information kontakta Maria Reuterskiöld, Junibacken, tel 08-587 230 78, e-post maria@junibacken.se Tack till våra sagolika samarbetspartners: BR-leksaker, GB Glace, Karamellkungen och SAS. ­­­­­­­­­­­­­­____________________________ Maria Reuterskiöld Junibacken Galärvarvsvägen 115 21 STOCKHOLM Tel. direkt: 08-587 230 78 Mobil: 0768-89 49 68 E-post: maria@junibacken.se