Pressinbjudan - Sonya Hartnett inviger Junibackens utställningsskåp om litteraturpristagare

Varmt välkommen till Junibackens galleri tisdag 27 maj kl. 8.30 och nyinvigningen av Junibackens utställningsskåp kring Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne och dess pristagare! Årets pristagare, Sonya Hartnett, nyinviger skåpet som är ett samarbete mellan Junibacken och Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne.

På plats finns även Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minnes kanslichef Anna Cocorilo samt en representant från BonnierCarlsen som berättar om Sonya Hartnetts svenska utgivning.

Utställningsskåpet (ritat av Marit Törnqvist och dekormålat av Eva-Karin Fröberg) är utformat så att både stora och små besökare på Junibacken ska kunna lära sig mer om världens största barn- och ungdomslitteraturpris och dess pristagare. Skåpet invigdes för första gången av 2006 års pristagare Katherine Paterson, och nyinvigdes av representanter från 2007 års pristagare Banco del Libro.

Sedan priset instiftades 2002 har priset tilldelats:

2003 Christine Nöstlinger, Österrike och Maurice Sendak, USA
2004 Lygia Bojunga, Brasilien
2005 Ryôji Arai, Japan och Philip Pullman, Storbritannien
2006 Katherine Paterson, USA
2007 Banco del Libro, Venezuela
2008 Sonya Hartnett, Australien

Utöver nyinvigning bjuds på frukost och en tur med Sagotåget!
(Frukost serveras från kl. 8.30, nyinvigningen börjar kl. 9.00.)

Varmt välkommen!

OSA 23 maj till Jenny Helldahl, Junibacken, tel. 08-587 230 78 eller e-post jenny@junibacken.se

För mer information, kontakta gärna

Jenny Helldahl, Junibacken, jenny@junibacken.se, 08 - 587 230 78

Jenny Löfström, Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, jenny.lofstrom@alma.se, 08 - 519 264 53

Helena Martin, BonnierCarlsen, helena.martin@carlsen.bonnier.se, 08 - 696 89 67

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne
Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (Astrid Lindgren Memorial Award) instiftades av den svenska regeringen 2002 och är världens största barn- och ungdomslitteraturpris. Priset på 5 miljoner kronor delas ut årligen till författare, illustratörer, berättare och/eller läsfrämjande insatser i Astrid Lindgrens anda. Syftet med priset är att stärka och öka intresset för barn- och ungdomslitteraturen i världen samt att på global nivå främja barns rätt till kultur. 2008 års pristagare är den australiensiske författaren Sonya Hartnett. Litteraturpriset administreras av Statens kulturråd. Mer information: www.alma.se.

Sonyas böcker på BonnierCarlsen
Hittills har två av Hartnetts böcker givits ut på svenska. Skuggan av den randiga vargen utspelar sig i en avfolkad landsbygd i Australien och handlar om en man som kämpar för sin framtid, en ung kvinna som kämpar mot sitt förflutna och ett överlevande exemplar av den tasmanska tigern som kan lära dem konsten att överleva. Jag är djävulen är en gastkramande thriller om en djupt störd ung man och hans vänskap med ett nygift par. En relation som långsamt och obönhörligt leder till katastrof.