Premiär för Junibackens sommarutställning

Premiär för Junibackens sommarutställning

I år är det 150 år sedan Elsa Beskow föddes och det uppmärksammar Junibacken med sin nya sommarutställning Blomsterfesten på Junibacken som har premiär idag, den 20 juni. Här kan besökaren skapa en egen sommarblomma och får chansen att kliva in i en värld av svampar, blommor och växter.

Elsa Beskow är en av Sveriges främsta författare vars texter och bilder har älskats över generationer. Hennes böcker har alltid funnits i Junibackens bokhandel och nu, lagom till midsommar, uppmärksammas Elsa Beskow ytterligare med den nya utställningen som öppnar i Paviljongen idag.

”Vi är glada att få vara en del av Elsa Beskows jubileum och visa upp det makalösa arbete som vår ateljé har gjort för att skapa ett tredimensionellt vykort av Beskows alster, berättar Sanna Pedersen, Verksamhetschef på Junibacken”.

Utställningen är inspirerad av boken ”Blomsterfesten i täppan” som inleds just på midsommarafton då lilla Lisa får besök av midsommarfen som kommer för att hälsa från alla blommorna att hon är välkommen till deras midsommarfest i täppan. Och likt den lilla flickan får Junibackens besökare i utställningen bli en del av Elsa Beskows värld där man får pyssla och förundras över hur liten man är i jämförelse med de överdimensionerade svamparna, blommorna och växterna.

”Allt vi gör på Junibacken utgår från vårt yttersta mål vilket är att tända gnistan till livslång läsning. Med barnboken som källa vill vi visa vägen till magin mellan sidorna och det är vår nya utställning ett bra exempel på då vi välkomnar våra besökare att bokstavligen kliva in i de fantastiska fantasivärldar som Elsa Beskow skapat i sina böcker, säger Kajsa Medin Hansen, vd på Junibacken”.

Sommarutställningen Blomsterfesten på Junibacken är skapad av scenograferna Maria Häggqvist och Kim Bergqvist från Junibackens Ateljé och är ett samarbete med förlaget Bonnier Carlsen.

Utställningen i Paviljongen på Junibacken finns att besöka mellan den 20 juni och 1 september.