Den 19 juni är det premiär för Gittan och älgbrorsorna på Junibackens Trädgårdsscen

Premiär för Junibackens sommarföreställning: ”Gittan och älgbrorsorna”

I sommar sätter Junibackens teater upp en älskad favorit från tidigare säsonger: Gittan och älgbrorsorna. En föreställning som passar alla de som precis som Gittan är sådana som INTE klättrar på tak. Även älgar, brorsor och vuxna är varmt välkomna! Och för all del, även de som klättrar på tak, såklart.

Vår iscensättning av Pija Lindenbaums underbara berättelse om Gittans älgbrorsor spelas utomhus på Trädgårdsscenen hela sommaren 3 ggr/dag mån-fre. För manus och regi står Junibackens konstnärliga ledare Mikael Kallin:

Gittans förmåga att använda sin fantasi för att prova sig fram i livet - den förmågan tycker jag så mycket om att få iscensätta och gestalta som regissör. Hon resonerar sig fram, fullkomligt sann mot sig själv och med sin självständiga egenhet som referens när hon tolkar sin värld. Gittans värld! Jag älskar den!, säger Mikael Kallin.

”Som en av landets absolut största barnteaterproducenter vill vi väcka lusten till läsning och eget skapande. Hos oss upplever många teater för första gången och vi är otroligt stolta över att ge barn och deras vuxna en upplevelse som inspirerar till att vilja se mer och utforska teater genom olika berättarformat” berättar Kajsa Medin Hansen, Junibackens VD.

Av: Pija Lindenbaum
Manus och regi: Mikael Kallin
Medverkande: Matilda Bördin, Jonna Ljunggren, Sofia Pilesjö, David Krafft, Eric Rusch
Scenografi: Kim Bergqvist, Maria Häggqvist.
Tillverkning: Håkan Sanchis
Kostym och Rekvisita: Malin Pierre
Originalmusik: Emil Nilsson, Thomas Carleberg
Musikproduktion: Benjamin Johansson
Ljudtekniker: Benjamin Johansson, Nadja Tigerschiöld, Scott Isitt, Johan Arrhenius

Varmt välkommen till premiären! Medföljande barn är självklart också välkomna.

Tid: 19 juni kl.9.30
Plats: Utomhusscenen på Junibacken, Galärvarvsvägen 8, 115 21 Stockholm

Ackreditering press:
OSA till Caroline Hellström, Kommunikations- och marknadschef på caroline.hellstrom@junibacken.se

Vid önskemål om intervjuer eller möjlighet att se föreställningen vid ett annat tillfälle, kontakta Caroline Hellström enligt ovan.