Mikael Kallin ny konstnärlig ledare för Junibackens teater!

Mikael Kallin ny konstnärlig ledare för Junibackens teater!

Den 1 november tillträder Mikael Kallin som konstnärlig ledare för Junibackens teater. Som konstnärlig ledare kommer han att utforma och vidareutveckla teaterverksamheten samt skriva manus till och regissera de teaterföreställningar som dagligen framförs på Junibacken. Under 2011 planeras flera premiärer, bland annat en ny föreställning med Pippi Långstrump med premiär i februari, samt en ny föreställning baserad på Lennart Hellsings rim och ramsor senare under våren.

-          Jag ser Junibacken som ett hus fullt med möjligheter och en stor potential för variation och utveckling! Med en fast ensemble samt scenografer och dekormålare på plats i huset finns alla möjligheter för teatern att tillsammans med Junibackens övriga verksamhet skapa ett spännande och upplevelserikt besök för våra gäster, säger Mikael Kallin

Mikael har sedan sin examen från teaterhögskolan i Malmö 2001 arbetat som både skådespelare och regissör. Han har stor erfarenhet av barnteater, inte minst teater baserad på Astrid Lindgrens författarskap. Han har tidigare bland annat iscensatt och spelat Ingen rövare bor i skogen på Dramaten samt arbetat som Konstnärlig ledare och regissör vid Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.

Jenny Helldahl
jenny@junibacken.se
08 – 587 230 78, 0737-04 12 22
www.junibacken.se

Junibackens teater utgörs av en konstnärlig ledare och en ensemble på 7 skådespelare och 4 musiker. Fem teaterföreställningar framförs dagligen på scener som är integrerade i lekutställningar iscensatta utifrån ett urval av våra mest älskade barnböcker. Med ca 1500 spelade föreställningar per år är Junibacken en av Sveriges största barnteaterproducenter.