Kusligt roligt för stora och små barn!

Lilla Spöket Laban gästspelar hos Teater i Haga, Hagaparken, 30 maj - 6 juni. Under perioden 30 maj – 6 juni gästspelar Solteatern hos Teater i Haga, Hagaparken, med föreställningen Lilla Spöket Laban i Slottsgrunden. Teaterföreställningen som vänder sig till barn från 3 år och uppåt bygger på de välkända böckerna av Inger och Lasse Sandberg och handlar om hur Laban försöker ta reda på vem det är som busar med honom. Såväl kungakronor, regnande paraplyer och kossor hinner dras fram ur slottet Godmorgonsol innan Laban till slut får svar på sin fråga. Även denna gång är manuset skrivet av Bobo Lundén och det hela utspelar sig i Camilla Eds lekfulla scenografi. Solteatern arbetar som vanligt i nära relation till sin publik. Skådespelarna ställer frågor och barnen svarar. Historien är lekfullt berättad och publiken får uppleva både sång, dans och akrobatik, allt ackompanjerat av nyskriven svensk folkmusik av Olof Misgeld, i denna drygt halvtimmes långa musikteater. Under 1999 blev Lisa Gai tillfrågad av Tre Sandberg i Karlstad att dramatisera Lilla Spöket Laban till en barnteater som skulle vara en turnerande teater och som skulle nå alla barn så väl på små orter som i stora städer. Tillsammans i arbetsgruppen - regissören Bobo Lunden, musikern Olof Miskeld, skådespelarna Lisa Gai och Stefan Handreck och scenografen Camilla Ed - satte gruppen upp föreställningen Lilla Spöket Laban – pappa är sjuk. ( Den bygger på innehållet i boken När Pappa Spöke får Pricksjukan). Premiär var på Junibacken, Galärvarvet i Stockholm och därefter turnerade gruppen under åren 1999-2003 runt i hela Sverige. Sammanlagt genomförde de cirka 350 föreställningar under dessa år och de spelat för cirka 30.000 stora och små barn. Lilla Spöket Laban i Slottsgrunden spelas: Mån 30 maj - 3 juni kl 10.30 Lör 4 juni - mån 6 juni kl 13.00 och 15.00 Biljettbokning: Tel 0704-97 85 59, biljettpris 100 kr. Alla med årskort på Junibacken köper biljetter till föreställningen för 65 kr st, biljetter köpes på Junibacken. Vägbeskrivning till Teater i Haga, Hagaparken: Buss 515 från Odenplan (går varje kvart), gå av vid Haga Norra och följ skyltarna. KUSLIGT VÄLKOMNA! Lilla Spöket Laban & Co För mer information www.solteatern.com ­­­­­­­­­­­­­____________________________ Maria Reuterskiöld Junibacken Galärvarvsvägen 115 21 STOCKHOLM Tel. direkt: 08-587 230 78 Mobil: 0768-89 49 68 E-post: maria@junibacken.se