Junibackens Musikbuss rullar vidare till Svenska barnboksinstitutet

Junibackens Musikbuss rullar vidare till Svenska barnboksinstitutet

I mars 2011 byggdes bussen Bravo, från Lennart Hellsings bok Musikbussen (1948), upp på Junibacken, som del i utställningen Lennart Hellsing – en annorlunda värld. När nu utställningen rivs, får Svenska barnboksinstitutet, som Lennart Hellsing passande nog är initiativtagare till, ta över bussen.

Musikbussen är iscensatt av scenograf Tor Svae och en tolkning av den illustration som Stig Lindberg skapade till Lennart Hellsings text om den speciella och musikaliska familj som bor på bussen. Det har lekts ordentligt i och omkring bussen under det knappa år som bussen har stått på Junibacken. Intill bussen har även teaterföreställningen Musikbussen, skriven och regisserad av Junibackens teaters konstnärlige ledare Mikael Kallin, framförts dagligen. Nu går bussen en lite lugnare tillvaro till mötes bland forskarna i biblioteket på Svenska barnboksinstitutet. Den 16 januari tas Musikbussen isär för att i sommar monteras upp på plats i institutets lokaler på Odengatan 61. Under våren hinner den med ett stopp på Olympens skola vid Telefonplan.

– Jag är väldigt glad för att Stig Lindbergs och Lennart Hellsings Musikbuss får parkera i Svenska barnboksinstitutets lokaler på Odengatan 61 i Stockholm. Institutet kommer alltid att vara Musikbussens slutstation från och med nu – även om den tror att den ska till Tegelbacken – men ibland kommer den att ge sig ut på äventyr till Olympens skola vid Telefonplan eftersom den längtar efter klättrande och sjungande barn, säger Svenska barnboksinstitutets chef Jan Hansson.

Svenska barnboksinstitutet (Sbi)
Stiftelsen Svenska barnboksinstitutet grundades 1965 och är ett offentligt specialbibliotek och nationellt centrum för barn- och ungdomslitteratur. Sbi samlar all i Sverige utgiven barn- och ungdomslitteratur samt svensk och internationell teoretisk litteratur om barns och ungdomars läsning. Se
www.sbi.kb.se

Lennart Hellsing
Författaren och rimkonstnären Lennart Hellsing har kallats språkets mästare. Hans första barnbok Katten blåser i silverhorn kom ut 1945. Alltsedan dess har han inte bara skrivit en mängd klassiska barnböcker, utan även arbetat för att stärka barnbokens ställning. Han var fackligt aktiv under decennier för att förbättra barnboksförfattarnas villkor, och han var också den drivande kraften bakom bildandet av Svenska barnboksinstitutet.

Utställningen Lennart Hellsing – en annorlunda värld på Junibacken
Utställningen Lennart Hellsing – en annorlunda värld öppnade i oktober 2009 och bygger på böckerna
Boken om Bagar Bengtsson (1966), Krakel Spektakel (1952), Sjörövarbok (1965), Sand i sandalerna (1995), och Bananbok (1975). I mars 2011 byggdes även Musikbussen, från boken med samma namn från 1948, upp. Utställningen rivs den 16 januari för att ersättas med utställningen Skrot på Junibacken, en utställning som iscensätter Jan Lööfs bilderboksvärld och öppnar den 17 februari. Syftet med Junibackens utställningar är att barnen ska inspireras till läsning genom lek. Se http://www.junibacken.se/sevardheter/lennart-hellsing-en-annorlunda-varld