Junibacken vinner tvist över Skatteverket

Idag avgjorde Kammarrätten tvisten mellan Skatteverket och Junibacken. Skatteverket har anfört att Junibacken ska betala 25 procents moms mot de 6 procent som används för museer och teatrar. Kammarrätten ger Junibacken delvis rätt.

Kammarättens dom lyder: Kammarrätten bestämmer, med ändring av underinstansernas avgöranden, att det beskattningsunderlag som utgörs av entréavgifter ska delas upp i två delar, där teaterverksamhetens andel bestäms till 55 procent, som ska beskattas med 6 procent mervärdesskatt. Den andra delen om 45 procent ska beskattas med 25 procent mervärdesskatt.

Junibacken förvaltar arvet från Astrid Lindgrens böcker och de illustratörer som medverkat i böckerna. Junibackens verksamhet består till mer än 50 procent av teaterföreställningar för barn och är Sveriges största barnteater med nära 400000 besökare per år. Entréavgifterna täcker de löpande kostnader för museets drift och för att utveckla verksamheten.

- Vi är lättade över Kammarättens bedömning. Denna process har krävt både energi och resurser och vi är glada att återigen kunna koncentrera oss på vår kärnverksamhet - att erbjuda spännande och underhållande barnkultur, säger Kristina Axén-Olin, styrelseordförande för Junibacken.

Delar av de pengar som Junibacken i förväg betalat in till Skatteverket, om domen skulle ha blivit annorlunda, återförs nu Junibacken. Pengarna kommer att bland annat att gå till en planerad utbyggnad.

Utslaget innebär ingen förändring av verksamhet eller avgifter.

För mer information, kontakta gärna: Maria Reuterskiöld, Junibacken, maria@junibacken.se, 08-587 230 78