Junibacken vill väcka barns lust till läsning – Startar skrivarkurs för barn

Junibacken vill väcka barns lust till läsning – Startar skrivarkurs för barn

Den 14 februari startar Junibacken en skrivarkurs för barn mellan 10 och 12 år. Under fyra tillfällen i vår får barnen lära sig grunderna i hur man kan bygga upp en berättelse och hur man fångar läsarens intresse med spännande miljöer och karaktärer. Kursen innehåller kreativa skrivövningar, inspiration från olika sorters texter och av samtal om texter i gruppen. Junibackens ambition är att i ett lekande lärande väcka barns lust att läsa och skriva. Skrivarkursen görs på test under våren och leds av Louise Ragnartz.

– Vi vet att kunna läsa och skriva utvecklar språket och lägger grunden till både självkänsla och identitet och fungerar som verktyg i all inlärning genom livet, något som vi vill bidra till ännu mer, säger Björn Edlund, vd på Junibacken.

Mellan kurstillfällena läser barnen en utvald roman. De som vill skriva ännu mer får frivilliga skrivövningar att fortsätta med hemma. Vid ett av tillfällena får barnen besök av en författare som pratar med barnen om sitt eget skrivande och hur det är att vara författare.

– Sedan ett par månader tillbaka har vi en egen pedagog på plats för att fortsatt utveckla vårt erbjudande för både barn och vuxna. Skrivarkurserna är ett exempel på vår ambition att väcka lusten hos ännu fler barn att läsa och skriva och få uppleva hur roligt det är att göra det tillsammans med andra, säger Björn Edlund.

Under vårterminen arrangeras också fyra föreläsningstillfällen för pedagoger i förskolan, en skrivarkurs för föräldralediga med barn som ännu inte kryper, och en workshop om hur ett rikare ordförråd i unga år skapar en god grund för barnets kommande läsförståelse.

För mer information kontakta:

Lotta Brugge, marknadschef på 0705 08 56 15 eller via e-post: lotta.brugge@junibacken.se

För anmälan till kurser och erbjudanden se: www.junibacken.se

Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett barnkulturhus med barnboken i centrum. Vi har Sveriges största barnbokhandel och är dessutom en av landets största barnteaterproducenter med över 1600 föreställningar per år. Junibacken har ca 400 000 besökare per år och är därmed en av de mest besökta upplevelserna i Stockholm, för såväl Stockholmare som turister från övriga Sverige och världen.