Junibacken juhlii 70-vuotiaita muumeja näyttelyllä ja näytelmällä!

Junibackenin uusi suuri näyttely on nimeltään Muumit Junibackenissa. Näyttelyyn sisältyvällä näyttämöllä esitetään päivittäin Tove Janssonin samannimiseen kirjaan perustuvaa Kuinkas sitten kävikään? -teatteriesitystä.

- Junibackenin muuminäyttely on loistava tapa aloittaa juhlavuosi 2015, jolloin Muumipeikko täyttää 70 vuotta! Junibackenin lavastajat ovat onnistuneet kuvaamaan Muumilaakson erittäin taitavasti ja onnistuneet löytämään tasapainon Toven kertomuksissa vallitsevan pimeyden ja valon välillä. Toivon, että intiimi nukketeatterimuoto seinille heijastettaviin animaatioihin yhdistettynä saa katsojat tuntemaan olevansa keskellä Toven kirjaklassikkoa vuodelta 1952. On jännittävää nähdä, mitä lapset siitä pitävät, sanoo Tove Janssonin pojantytär ja Moomin Charactersin taiteellinen johtaja Sophia Jansson.

- Tuntuu erityiseltä avata näyttely, joka pohjautuu yhden ehdottomasti suurimmista taiteilijoistamme tuttuihin ja rakastettuihin teoksiin. Toivomme, että uusi muumien ystävien sukupolvi tulee tänne leikkimään, tutustumaan, saamaan inspiraatiota lukemiseen ja pitämään hauskaa kahden näyttelyvuoden aikana, Junibackenin hallituksen puheenjohtaja Kristina Axén Olin sanoo.

Näyttely
Näyttely vie kävijät ihan oikeaan Muumilaaksoon, jossa saa tavata monia sen asukkaista. Siellä on Kuinkas sitten kävikään? -kirjan metsä ja kiemurteleva polku, jonka varrella voi poimia kauniin punaisia hedelmiä ja hiiviskellä puunrunkojen lomassa. Polun läheisyydessä sijaitsee Kuka lohduttaisi Nyytiä? -kirjasta tuttu karuselli, jossa voi tehdä pienen kierroksen, ennen kuin jatkaa matkaansa leirinuotiolle paistamaan lettuja Muumipeikon, Nipsun ja Nuuskamuikkusen kanssa. Kelluvassa teatterissa voi ohjata oman varjoteatteriesityksensä. Suuren vuoren rinteillä voi kiipeillä ja viilettää sitten kaatunutta puuta pitkin alas. Pikkuisen uimahuoneen luona voi kalastaa ja kuunnella aaltojen kohinaa, tähtitornissa katsella tähtiä ja pohtia avaruuden salaisuuksia. Huiman seikkailun jälkeen saattaakin olla aika käydä turvallisessa Muumitalossa, joka kohoaa näyttelyn keskellä: se on hulinatalo, missä jokainen teki mitä päähän pälkähti eikä kukaan pitänyt murhetta huomisesta. Tosin siellä toisinaan tapahtui järkyttäviä ja kauheita asioita, mutta kenelläkään ei ollut koskaan aikaa ikävystyä. (Ja se oli suuri etu.) – kirjasta Taikurin hattu

Näyttelyn ovat luoneet lavastajat Ola Hultén, Pelle Magnestam ja Håkan Sanchis.

Teatterinäytös
Näyttelyyn kuuluvassa Kuinkas sitten kävikään? -nukketeatteriesityksessä on mahdollista tavata Muumipeikko, Pikku Myy ja Mymmeli joka päivä. Vuonna 1952 kirjoitettuun samannimiseen kirjaan perustuvan esityksen on ohjannut Mikael Kallin. Nukeista ja nukkekoreografiasta vastaa Andreas Braula.

Näyttely päättää juhlavuoden 2014, jolloin Tove Jansson olisi täyttänyt sata vuotta, ja käynnistää samalla juhlavuoden 2015, jolloin ensimmäinen Muumi-kirja täyttää 70 vuotta. Muumit Junibackenissa pohjautuu kirjoihin

Kuinkas sitten kävikään? (1952)
Kuka lohduttaisi Nyytiä? (1960)
Taikurin hattu (1948)
Muumipapan urotyöt (1968)
Muumipeikko ja pyrstötähti (1946)
Vaarallinen juhannus (1954)

Muumit Junibackenissa toteutetaan Bulls Licensingin, Rabén & Sjögrenin ja Arabian välisenä yhteistyönä. Näyttelyä varten Arabia on suunnitellut vain Ruotsissa myyntiin tulevan muumimukin, jota sitä paitsi myydään 12.–28. helmikuuta välisenä aikana yksinoikeudella Junibackenin kirjakaupassa. Jokaisesta myydystä mukista lahjoitetaan 15 kruunua Håll Sverige Rent (Pidä Ruotsi siistinä)-säätiölle.

Lisätietoja antaa Jenny Helldahl, Junibackenjenny@junibacken.se, +46 8 587 230 78, +46 737 041 222

Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett lekfullt museum med barnboken i centrum, samt en av Sveriges största barnteaterproducenter. Junibacken har ca 400 000 besökare per år och är därmed en av Stockholms mest besökta upplevelseattraktioner för såväl Stockholmare som turister från övriga Sverige och världen