Junibacken firar att Mumintrollen fyller 70 år med utställning och teater!

Idag öppnar Junibackens nya stora lekutställning Mumin på Junibacken och teaterföreställningen Hur gick det sen? har premiär. Utställningen och teatern inleder jubileumsåret 2015 då böckerna om Mumintrollen av Tove Jansson fyller 70 år.

- En muminutställning på Junibacken är ett fantastiskt sätt att inleda jubileumsåret 2015 då Mumintrollet fyller 70! Junibackens scenografer har lyckats gestalta Mumindalen på ett mycket skickligt sätt och hittat balansen mellan det mörka och ljusa i Toves berättelser. Dockteaterns intima format i samspel med de animerade illustrationerna som projiceras på väggarna, hoppas jag ska göra så att publiken upplever att de sitter mitt i Toves klassiska bok från 1952. Det ska bli spännande att se vad barnen tycker! säger Sophia Jansson, brorsdotter till Tove Jansson och konstnärligt ansvarig på Moomin Characters.

- Det känns speciellt att öppna en utställning som bygger på så välkända och älskade klassiska verk av en av våra absolut största konstnärer. Vi hoppas att en ny generation Muminälskare ska leka, upptäcka, inspireras till läsning och ha riktigt kul i utställningen under de två år som den visas! säger Kristina Axen Olin, styrelseordförande för Junibacken.

Utställningen
Ett besök i utställningen innebär ett besök i självaste Mumindalen där man får träffa flera av dess invånare. Här finns skogen med den vindlande stigen från boken Hur gick det sen? där man kan plocka röda vackra frukter och smyga runt bland trädstammarna. Intill finns karusellen från Vem ska trösta Knyttet? där man kan ta sig en liten åktur innan man beger sig vidare till lägerelden och steker plättar tillsammans med Mumintrollet, Sniff och Snusmumriken. Vid den flytande teatern kan man regissera sin egen skuggspelsteater. Uppför stora berget kan man klättra och sedan svischa nedför ett omkullvält träd. I det lilla badhuset kan man fiska och lyssna till vågornas skvalp och i observatoriet kan man betrakta stjärnorna och fundera på rymdens hemligheter. Efter ett sådant äventyr kan det vara dags att besöka det trygga Muminhuset som tronar mitt i utställningen; ett vimmelhus där man gjorde vad som föll en in och sällan bekymrade sig för morgondagen. Där hände visserligen uppskakande och förskräckliga saker ibland men ingen hann nånsin ha tråkigt (och det var ju en stor fördel). – ur Trollkarlens hatt

Utställningen är skapad av scenograferna Ola Hultén, Pelle Magnestam och Håkan Sanchis.

Teatern
Varje dag kan man träffa Mumintrollet, Lilla My, och Mymlan i dockteaterföreställningen Hur gick det sen? som framförs i utställningen. Föreställningen bygger på boken med samma namn från 1952 och är regisserad av Mikael Kallin. Dockmakare och dockkoreograf är Andreas Braula.

Utställningen avslutar jubileumsåret 2014 då Tove Jansson skulle ha fyllt 100 år, och inleder samtidigt jubileumsåret 2015 då böckerna om Mumintrollen fyller 70 år. Mumin på Junibacken bygger på böckerna

Hur gick det sen? (1952)
Vem ska trösta Knyttet? (1960)
Trollkarlens hatt (1948)
Muminpappans memoarer (1968)
Kometen kommer (1946)
Farlig midsommar (1954)

Mumin på Junibacken är ett samarbete med Bulls Licensing och Rabén & Sjögren samt Arabia som inför öppnandet av utställningen har tagit fram en Muminmugg med ett motiv som endast kommer att säljas i Sverige. Under perioden 12 februari t o m 28 februari säljs den dessutom exklusivt i Junibackens bokhandel. 15 kr per såld mugg går till stiftelsen Håll Sverige Rent.

För mer information, kontakta gärna Jenny Helldahl, Junibackenjenny@junibacken.se, 08 – 587 230 78, 0737 – 04 12 22

Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett lekfullt museum med barnboken i centrum, samt en av Sveriges största barnteaterproducenter. Junibacken har ca 400 000 besökare per år och är därmed en av Stockholms mest besökta upplevelseattraktioner för såväl Stockholmare som turister från övriga Sverige och världen