Inbjudan till pressfrukost och förhandsvisning av utställningen Skrot på Junibacken - Jan Lööf, den 16/2 kl 8.45

Varmt välkommen till pressfrukost och förhandsvisningen av utställningen Skrot på Junibacken torsdag den 16 februari kl 8.45.

Program:

8:30 Frukost finns uppdukad

8:45 Pressfrukosten börjar. Möjlighet att ställa frågor till Jan Lööf, författare och illustratör, Tor Svae, scenograf som gestaltat utställningen, och Mikael Kallin, regissör och konstnärlig ledare för Junibackens teater.

9:15 Förhandsvisning av teaterföreställningen Sagan om det röda äpplet

ca 9:30 Möjlighet att vandra runt i utställningen samt fotografera barn som leker i den.

O S A senast 15/2 till:

Jenny Helldahl
08 - 587 230 78, 0737 - 041222
jenny@junibacken.se

Skrot på Junibacken
Utställningen Skrot på Junibacken bygger på Jan Lööfs bilderböcker och har gestaltats av scenograf Tor Svae. Syftet med Junibackens utställningar, som är tredimensionella och där allt går att ta på, klättra på, och leka med, är att barnen ska kunna "kliva in" i böckerna och genom lek inspireras till läsning. I utställningen framförs dagligen teaterföreställningen Sagan om det röda äpplet, bearbetad och regisserad av Mikael Kallin, konstnärlig ledare för Junibackens teater. Skrot på Junibacken bygger på följande böcker av Jan Lööf;

Pelles ficklampa (1978)
Pelle hjälper en riddare (2004)
Skrot-Nisse (1976)
ABC-boken (1999)
Pelle och Frasse (2009)
Morfar är sjörövare (1996)
Ta fast Fabian (1997)
Pelle i Djungeln (2005)
Sagan om det röda äpplet (1974)

Jan Lööf
Jan Lööf, konstnär och författare, föddes 1940 i Trollhättan, och utbildade sig till bildkonstnär på Konstfack i Stockholm. Han är också jazzmusiker och spelar tenorsaxofon och flöjt. Tidigt slog
han sig in på att skriva och teckna barnböcker. 1966 debuterade han med två böcker på olika förlag, En trollkarl i Stockholm samt Morfar är sjörövare. Jan Lööf är också omtyckt som serietecknare. Nyligen kom Jan Lööfs serier ut i tre volymer, den sista 2011. Jan Lööf har emottagit ett antal priser och utmärkelser, senast det prestigefyllda Astrid Lindgren-priset i november 2011.

Junibacken
Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett lekfullt museum med barnboken i centrum. Astrid Lindgrens författarskap är centralt, men även många andra barnbokförfattares verk tillgängliggörs här genom utställningar och teater. Med ca 1600 spelade teaterföreställningar om året är Junibacken en av Sveriges största barnteaterproducenter. Junibacken öppnade 1996 och har ca 400 000 besökare per år. Mer information på www.junibacken.se