Marknaden mättad i Stockholms utbyggnadsområden även på 3 års sikt

Juni Strategi har genomfört en genomgripande analysstudie av nyproduktionsmarknaden i Stockholms län vad gäller utbud och efterfrågan och tagit fram fakta om var marknaden är mättad i dagsläget samt gjort en prognos för 3 år framöver.

Mediabevakningen har den senaste tiden varit intensiv och byggherrarnas aktiekurser sjunker. Under försommaren initierade Juni Strategi en studie kring mättnad inom Stockholm läns nyproduktion. Denna är nu klar. Studien visar i vilka geografiska områden, för vilka målgrupper och inom vilka prissegment utbudet överstiger efterfrågan – helt enkelt var marknaden är mättad i dagsläget men även en prognos för mättnaden på 3 års sikt.

• Vi har noterat att många har åsikter, men ingen annan har, mig veterligen, studerat denna fråga så djupgående som vi nu gjort. Det känns spännande och tryggt att kunna basera kunskapen kring mättnad inom nyproduktion på analys och siffror. Studien visar på en differentierad marknad med stora utmaningar men även möjligheter om man riktar sig mot rätt målgrupp med rätt produkt i rätt läge, säger Mona Kjellberg, analyschef.

Studien visar förutom förutsättningar i varje geografiskt område att marknaden på många platser är mättad lokalt trots en regional efterfrågan, främst i större utbyggnadsområden i Stockholms spårbundna pendlingskommuner. I tillägg visar studien att marknaden finns för vissa målgrupper, men är mer mättad för t.ex. unga vuxna i många lägen och inom vissa prissegment. Graden av konceptualiserade premiumbostäder är också högre än efterfrågan på en del marknader.

Mona Kjellberg, analyschef: 0702-860 471 mona.kjellberg@junistrategi.se

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• mättnad
  • aktiekurs
  • konjunktur
  • kundinsikter
  • fastighetsutveckling
  • bostadsbyggande
  • analys
  • mäklare
  • bostäder
  • bostadsmarknaden
  • nyproduktion
  • marknad
  • marknadsanalys
  • bostadsutveckling
  • bostadsbranschen

Juni riktar sig främst mot professionella bostadsutvecklare, fastighetsbolag och kommuner.

Vi erbjuder analyser, koncept och strategier för utveckling av bostäder och handelsplatser.

www.junistrategi.se