EMD 115i: Världens kortaste ledstaplare

Världens kortaste ledstaplare: Jungheinrich EMD

Jungheinrichs nya ledstaplare har ett mycket kort chassi, vilket ger en lättmanövrerad, universellt användbar truck med kompakta dimensioner. Litiumjonteknologin ger dessutom maximal trucktillgänglighet och möjligheten att ladda trucken i vanliga eluttag.

Framgångssagan med litiumjonbatterier fortsätter när Jungheinrich nu lanserar ytterligare serieproducerade truckar som använder den innovativa tekniken under CeMAT 2016. En av dessa är ledstaplaren EMD 115i/118, som kan lyfta 1 500 respektive 1 800 kg upp till 1 520 mm och beställas med dubbla gafflar. Designen av den nya modellen tog avstamp i litiumjonbatteriernas kompakthet och låga vikt, och resulterade i en chassilängd på endast 558 mm, vilket gör EMD 115i till världens kortaste ledstaplare i sin klass.

En universellt användbar truck

EMD representerar en expansion av Jungheinrichs utbud av universellt användbara truckar och fungerar lika bra för transport och stapling som medföljande truckar i lastbilar, på entresol och i hissar. Tack vare truckens extremt kompakta dimensioner är den påtagligt lättare att manövrera och kräver inte lika breda arbetsgångar som traditionella ledtruckar med blysyrabatterier. Detta gör EMD 115i perfekt för applikationer där truckar används i trånga utrymmen, så som i butiker, lastområden, smala lagergångar och produktionsområden. Krypkörningsknappen gör trucken lätt att styra på ett säkert sätt även när styrarmen är i upprätt position.

Även korta förare har god sikt över gods och gaffelspetsar tack vare den optimerade stativdesignen med integrerat fönster och specialutformad batterihuv. Detta säkerställer säker drift även i butiker och andra områden där det rör sig gående personer. Arbetet med både EMD 118 och EMD 115i är mycket ergonomiskt, tack vare lyftstativet som smidigt lyfter upp till 800 kg till en optimal plockhöjd.

Stödbenslyftet låter trucken transportera två pallar ovanpå varandra, vilket innebär att godshanteringen tar hälften så lång tid jämfört med andra ledtruckar och ledstaplare. Dessutom har EMD hög markfrigång och effektivt grepp på driftunderlaget, vilket gör den perfekt för drift på ramper och andra ojämna ytor. De fjädrade stödhjulen utrustade med ProTracLink säkerställer maximal stabilitet och optimala köregenskaper även vid kurvtagning. Tillvalet SilentDrive gör att trucken kan användas i ljudkänsliga områden och anpassade lastrullar säkerställer ljudlös drift, så att trucken utan problem kan användas för exempelvis butiksleveranser tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Litiumjonteknologi maximerar trucktillgängligheten

Litiumjonteknik ger underhållsfria batterier som tack vare truckens inbyggda laddare kan laddas i vanliga vägguttag. EMD kan fås med ett batteri på 24 V med en kapacitet på 40 Ah (EMD 115i) eller 110 Ah (tillval för EMD 118). Jungheinrichs litiumjonbatterier använder ett innovativt energilagringssystem som låter batteriet laddas till hälften på bara en halvtimme. Det är fulladdat efter 80 minuter. Eftersom batteriet inte behöver bytas sparar kunden stora driftkostnader, då varken bytesbatterier eller laddningsutrustning behövs köpas och tiden det tar att byta ett batteri nu kan läggas på annat. Dessutom har litiumjonbatterier tre gånger så lång livstid som traditionella blysyrabatterier.

En display (tillval) visar föraren batteriets laddningsnivå, truckens drifttimmar och eventuella felkoder. Via displayen kan föraren även göra inställningar, så som ett val mellan tre olika körprogram. EMD 115i kan också utrustas med EasyAccess, som begränsar vem som kan använda trucken genom att endast starta trucken efter att en pinkod eller ett transponderkort registerats.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation