Ny skjutstativtruck från Jungheinrich med fri sikt uppåt

Ny skjutstativtruck från Jungheinrich med fri sikt uppåt

Jungheinrich har kommit med en helt ny skjutstativtruck i senaste ETV 318.

Jungheinrich lanserar nu en helt ny skjutstativtruck. ETV 318 är en truckmodell som kan lyfta och transportera laster på upp till 1,8 ton. Ett av truckens unika kännetecken är att den kan lyfta högt, ända upp till 11 500 millimeter, med en restlastkapacitet på 1 ton. “Med ett brett spektra av tilläggspaket och ännu fler möjliga tillval, kan vi erbjuda våra kunder en truck som är helt anpassad utifrån deras specifika driftbehov”, berättar Joachim Schier, ansvarig för skjutstativtruckar vid Jungheinrich.

En särskild finess är designen av skjutstativtruckens nya, säkra panoramatak som är gjort av säkerhetsglas. Taket skyddar inte bara truckföraren från nedfallande föremål utan ger även mycket bättre sikt vid stapling, speciellt vid höga lyfthöjder. “Truckföraren har nu perfekt sikt över lasten genom ett säkert glastak”, säger Schier.

Skjutstativtrucken har också fått ny styrning. “Varje gång trucken kör rakt fram är knoppen på ratten nu alltid i den mest ergonomiska positionen, även kallad ”klockan nio”, förklarar Schier. Även om ratten har vridits medan trucken varit avstängd eller om ratten har roterats flera gånger med 180°-styrning. “Truckens styrkontroll för automatiskt tillbaka knoppen på ratten till den ergonomiska utgångspositionen”, berättar Schier.

Snabb och enkel stapling vid fördefinierade höjder

Den nya skjutstativtrucken har dessutom ett antal funktioner som underlättar truckförarens arbete och gör trucken ännu effektivare. Hjälpfunktionen Position Control ger snabb och enkel stapling vid fördefinierade lagringshöjder. Den nya, integrerade “snäppfunktionen” går ett steg till. När truckföraren rör spaken känner trucken automatiskt av rätt pallställsnivå. Truckföraren behöver inte längre välja höjden manuellt. Hjälpfunktionen ger också ytterligare ett element av skydd mot skador på varor och pallställ.

Hjälpfunktionen Warehouse Control sköter dataöverföring mellan skjutstativtruckens terminal och kundens lagerstyrningssystem (WMS). Datan behandlas i trucken och fungerar som börvärden för lyfthöjdsförval. ”Denna hjälpfunktion gör det möjligt att fullständigt integrera skjutstativtrucken med kundens eget WMS-system. Förutom att effektiviteten ökar markant, så undviker företaget lagrings- och plockfel praktiskt taget helt och hållet”, förklarar Schier.

Hjälpfunktionen Operation Control använder sensorer för att ständigt mäta lasten och synkronisera den med respektive lyfthöjd. Om restlastkapaciteten överstigs avger trucken varningssignaler som truckföraren både kan se och höra.

Nya Jungheinrich ETV 318 kan också utrustas med tillvalspaket anpassade för de driftförhållanden och behov kunden har. Paketet Efficiency har längsta möjliga drifttider utan batteribyte. Drive Plus är anpassad för drift med många långa rutter. Lift Plus är utformat för drift med många höga lyft.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation