Ny hydrostatisk dieseltruck från Jungheinrich har gjort stor succé. På den svenska marknaden presenteras den under första kvartalet 2008!

Jungheinrich och Volkswagen har samarbetat vilket resulterat i att Volkswagens motorer sitter i den nya dieseltrucken. Bosch Rexroth har också varit en samarbetspartner och hjälpt till vid framtagandet av komponenter som hydrauliska pumpar samt hjulnavsmotorer. Mjukvaran har Jungheinrich stått för själva.

"Hydrostatdrift står för utmärkt körkomfort, hög effektivitet och den är smidig när det kommer till upprepade ändringar i körriktningen" berättar Dr. Tobias Harzer, produktchef för segmentet motviktstruckar på Jungheinrich fabrik i Moosburg. "Trucken accelererar snabbt men mjukt och ovan egenskaper gör trucken utmärkt för lastning och lossning" fortsätter Harzer.
Styrning och hydraulik reagerar direkt, precist och är enkel tack vare den hydrostatiska körtekniken. Föraren kan genom att trycka på en knapp välja mellan fem olika körprogram, allt från ett energisparande läge till maximalt utnyttjande av trucken i tuff körning.
Den hydrostatiska trucken är servicevänlig och kräver inte mycket underhåll. Genom samarbetet med Volkswagen kan Jungheinrich tillämpa fördelar från bilindustrin på förbränningstruckarna. Till exempel har Jungheinrich dragit sitt strå till stacken när det gäller miljöpåverkan i form av minskade avgasutsläpp.

Jungheinrich sätter säkerheten i första rummet
Jungheinrich hydrostattruck tar en stark position på marknaden när det kommer till säkerhet i det dagliga arbetet. Tack vare den genomtänkta designen på motvikten och den högt placerade styraxeln, får trucken en låg tyngdpunkt och därigenom en utmärkt stabilitet.
Tack vare det behövs ingen extra elektronik för att stabilisera trucken. En annan säkerhetsaspekt som är värd att nämna är sikten som är klart förbättrad åt alla håll genom den nya designen. Som tillval kan man välja utrustning som ger ökat skydd mot "mänskliga fel" tex Access Control, som är en startspärr om föraren glömmer att spänna fast sig med säkerhetsbältet. Drive Control är baserat på det aktiva säkerhetssystemet Curve Control som reducerar hastigheten i kurvor. Jungheinrich har tagit säkerheten ytterligare ett steg genom en säkerhetsspärr kopplat till förarstolen. Stolen känner av ifall någon sitter i trucken, om sätet är tomt är inga hydrauliska funktioner aktiverade. Den självaktiverande parkeringsbromsen motverkar bakåtrullning vid motlut.

Ergonomi och körkomfort ger en hög generativ effektivitet
Det väl tilltagna och ergonomiska designen på förarplatsen i Jungheinrich DFG ger inte bara en behaglig och avslappnad körning och arbetsmiljö för föraren utan genererar också en hög effektivitet. "Om föraren känner sig säker och bekväm med trucken, syns detta i effektiviteten" förklarar Tobias Harzer
Trucken är betydligt tystare än andra förbränningstruckar i samma klass och vibrationerna är reducerade till ett minimum. "Här har vi kommit ner på samma värden som på våra elektriska truckar" fortsätter Harzer.