Jungheinrich tar ansvar och sätter miljön i fokus!

De senaste fem åren har Jungheinrich gjort stora framsteg när det kommer till effektivisering och ombyggnation av produktionen samt anpassningar till ISO miljöstandard. Vi vet att det finns mycket mer vi kan göra för att förbättra oss och våra samarbetspartners att sänka påverkan på miljön. Här beskriver vi våra miljöåtaganden och förpliktelser för framtiden och exempel på hur vi kan skilja oss från mängden.

Forskning och utveckling
Jungheinrich lägger varje år cirka 40 miljoner euro på produktdesign, produktutveckling och forskning för att vara marknadsledande när det kommer till produkter och lösningar med minsta möjliga miljöpåverkan. Mycket av forskningen är på lång sikt med hänsyn tagen till framtidens marknad, miljö och social trender.

Samarbetspartners
Vi ser till att de leverantörer vi samarbetar med lever upp till samma miljöstandarder och krav som vi gör.

Tillverkning
Vi förbättrar och effektiviserar konstant vår tillverkningsprocess, anammar tekniker som minskar påverkan på miljön samt att inte överstiga reglerade och överenskomna mål.

Produkter
Våra truckar kan göra mer med mindre energiåtgång vilket reducerar avgasutsläppen, spar pengar när en mindre truckpark klarar samma arbete. Effektivitet är nyckelordet!

Support och service
Vi tillverkar truckar som håller längre, kräver mindre underhåll och färre utbytta reservdelar. Därav reduceras både kostnaderna och utnyttjandet av resurser!

Alternativa bränslen
Vi inser nyttan av att utveckla ny teknologi som ersätter de traditionella bränslena och investerar därför i forskning kring t ex metanol- och hydrogena bränsleceller.

Längre hållbarhet på batterier
Medan utvecklingen av alternativa bränslen fortgår försöker vi få ut mer av vår nuvarande teknologi. Batterierna i de elektriska truckarna utvecklas ständigt och vi arbetar med att sänka arbetstemperaturen för att förlänga livslängden och utveckla en mer effektiv överföring till motorn. Det betyder färre batteribyten, mindre energiåtgång för samma arbete, lägre energiåtgång för laddning. Resultatet är ekonomiska och miljömässiga besparingar för våra kunder.

En bättre produkt
Designen på våra produkter har utvecklats över tid för att möta våra kunders skiftande behov och med varje produktgeneration blir tekniken mer avancerad för att arbetet ska kunna utföras lättare, snabbare och säkrare. Våra skjutstativtruckar kan t ex komma upp i en hastighet som är 15 % snabbare än våra konkurrenter.

Längre varaktighet - reducerat behov av underhåll och reparationer.
Vi arbetar med att förbättra serviceintervaller på våra truckar så att delar inte behöver bytas lika ofta. Våra elektriska skjutstativtruckar har ett serviceintervall på 1000 driftstimmar där vi garanterar att våra reservdelar håller. Mindre service och reparationer betyder färre truckar i verksamheten och därigenom en kostnadsbesparing för kunden.

Energiåtervinning vid broms och höj och sänkning av gafflar
Vid broms och sänkning av gafflar gör växelströmsteknologin att ca 25 % av energin som genereras går tillbaks och laddar batteriet igen. Det är ett enkelt sätt att sänka energiåtgången och öka effektiviteten.

3- Stegs katalysator
Inomhusluften är viktigt för kunden, därför finns 3 stegs katalysatorer installerade i alla våra förbränningsmotorer för att reducera avgasutsläppen.

Klimatförändring
Vår konsumtion av energi som gas för uppvärmning av fabriker, bensin till servicebilarna, elektricitet till kontor och tillverkningsenheter resulterar alla i utsläpp av koldioxid. Som företag letar vi hela tiden efter nya sätt att reducera mängden koldioxidutsläpp från våra anläggningar.