Jungheinrich släpper en ny generation ledstaplare med stödbenslyft!

Jungheinrich släpper en ny generation ledstaplare med stödbenslyft!

De elektriska ledstaplarna med benämning – EJC 212z/214z/216z släpps i början av 2011. Stödbenslyftet är det som gör de här truckarna så speciella. Det hjälper föraren att med lätthet hantera vanligt förekommande hinder på lagret såsom lastramper, metallspår och ojämna golv.

Lastkapacitetskonceptet är framtaget och implementerat på den nya generationen ledstaplare: Till skillnad från tidigare generationer som designats för lastkapaciteter på upp till 1400 kg (EJC 214z) och 1600 kg (EJC 216Z) erbjuder den nya serien ytterligare en truckversion (EJC 212z) med en lastkapacitet på ”bara” 1200 kg. Enligt Stefan Hirt, chef för produktsegmentet ledstaplare på Jungheinrich ger denna nya version en ökad flexibilitet och fler tillämpningsmöjligheter.

Ekonomisk energiåtgång och hög effektivitet
Den nya ledstaplaren från Jungheinrich är speciellt användbar för hämtning och stapling. ”Det är här truckarna verkligen får visa vad de går för” säger Hirt. Tack vare den användarvänliga, underhållsfria, trefas växelströmstekniken är EJC inte bara ekonomisk utan också mycket högpresterande fortsätter Hirt. ”Med lyfthöjder väsentligt högre än fem meter, hög restkapacitet, snabb acceleration och driftstider över genomsnittet” Ett speciellt tillval tillåter föraren att transportera två pallar i taget. ”Det gör att effektiviteten i princip fördubblas förklarar Hirt.

Den nya trucken är enkel och ergonomisk att använda. Föraren lyfter lasten varsamt och tyst genom en knapptryckning. Lägg där till den ryckfria hanteringen av känsligt gods, snabb lyft och sänk av pallar och en precis metod för önskad ställageposition. ”Föraren har allt under kontroll i ordets rätta bemärkelse fortsätter Hirt.

I Jungheinrich standardversion är ovan inkluderat. Trucken förbättras ytterligare med servostyrning som tillval för lätt och smidig styrning. I trånga lastbilsutrymmen kan föraren med fördel underlätta manövreringen genom att sätta ledarmen i upprätt position och använda krypkörningsknapp för särkskild exakt och känslig hantering.