Jungheinrich satsar framåt med ny fabrik för lagertruckar och systemtruckar

Jungheinrich satsar framåt med ny fabrik för lagertruckar och systemtruckar

Jungheinrich har investerat totalt 40 miljoner euro i sin nya fabrik i Degernpoint i Tyskland och kan nu stärka sin marknadsposition och tillväxt ytterligare.

Den 27:e november slogs portarna officiellt upp på Jungheinrichs nya fabrik för lagertruckar och systemtruckar. Fabriken ligger i industriområdet vid Degernpoint i södra Tyskland, i närheten av Moosburg där trucktillverkarens största produktionsanläggning redan ligger. Produktionen av systemtruckar flyttades i september från Moosburg till Degernpoint. Fabriken byggdes för att Moosburgfabriken nått sin maxkapacitet.

Jungheinrich har investerat över 40 miljoner euro i den nya fabriken. Anläggningen har över 23 000 kvadratmeter golvyta och har kapacitet att producera mer än 3 000 lagertruckar och systemtruckar om året. Dr Klaus Dieter Rosenbach, som sitter i koncernens ledningsgrupp, berättar: ”Den nya fabriken i Degernpoint är en viktig investering för Jungheinrich. Den låter oss arbeta för hållbar tillväxt, stärkt marknadsposition och att säkra arbetstillfällen i regionen”. Idag är drygt 300 personer anställda vid fabriken i Degernpoint.

Truckarna som tillverkas i den nya fabriken skeppas till kunder över hela världen. Jungheinrich är en marknadsledare inom lagertruckar och systemtruckar i Europa och enligt Rosenbach är en ökad efterfrågan på denna typ av truckar att vänta, även i andra delar av världen. ”Vi förväntar oss en årlig marknadsökning på upp till 15 procent”, kommenterar Rosenbach. ”Framförallt i de växande ekonomierna i Asien, Östeuropa, Mellanöstern och Sydamerika, då Jungheinrich under de senaste månaderna ökat sin försäljning i just dessa områden”, avslutar han.

Tillverkningen av motviktstruckar kommer fortsätta vid Jungheinrichs anläggning i Moosburg, där optimering av produktionsprocessen och ökad kapacitet för tillverkning av motviktstruckar redan planeras.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation