Jungheinrich och Heli etablerar gemensam uthyrningsverksamhet

Jungheinrichs gedigna erfarenhet av den globala hyresmarknaden möter Helis kraftfulla försäljningsnätverk i ett nytt omfattande samarbete, ensamt ansvarigt för att representera Jungheinrich på den kinesiska hyresmarknaden. Tillsammans har de båda företagen Kinas största och mest omfattande produktportfölj av materialhanteringsutrustning.

Jungheinrich AG och Anhui Heli Co. Ltd (Heli) inleder ett samarbete för att marknadsföra materialhanteringsutrustning på den kinesiska hyresmarknaden. Vardera företag kommer äga 50% av det nya samföretaget, som har ett registerat värde av 200 miljoner CNY och kommer utgå från Shanghai. Start för verksamheten, som i skrivande stund inväntar ett antal formella godkännanden, är planerad till mitten av 2016.

Jungheinrich är en av världens största intralogistikleverantörer och har gedigen erfarenhet av den globala hyresmarknaden. Heli är Kinas ledande leverantör av materialhanteringsutrustning och äger ett av landets mest expansiva försäljningsnätverk. Det nya samföretaget har en bredare produktportfölj än någon annan hyresleverantör i Kina. ”Jungheinrich har mer kunskap och erfarenhet av hyresmarknaden för materialhanteringsutrustning än någon annan inom intralogistikfältet. Kombinerat med Helis kraftfulla distributionsnätverk kommer vi skapa det största hyresföretaget för materialhanteringsutrustning på den kinesiska marknaden”, säger Hans-Georg Frey, koncernchef för Jungheinrich.

Samföretagets utbud innefattar hela Jungheinrichs och Helis produktportföljer och kommer hädanefter vara det enda företaget som distribuerar Jungheinrichprodukter i Kina. Verksamheten tillhandahåller allt från enkla handtruckar till kraftfulla, dieseldrivna motviktstruckar och kommer tack vare sitt omfattande distributionsnätverk kunna hålla mycket korta responstider i hela landet. Hyresperioderna som erbjuds varierar från en dag till 60 månader. ”Våra kunder vinner på ett uppdaterat och breddat produktutbud, anpassade hyreslösningar och ett starkt och pålitligt servicenätverk. Vårt nya samarbete är ett viktigt steg i stärkandet av vårt varumärke på den kinesiska marknaden och för att uppnå våra tillväxtmål”, säger Lars Brzoska, försäljningschef och medlem i Jungheinrichs koncernledning.

Om Anhui Heli Co. Ltd.

Anhui Heli Co. Ltd är ett dotterbolag till Anhui Forklift Group, ett av Kinas största företag inom utveckling, produktion och försäljning av industrifordon. Heli förser sina kunder med kompletta, effektiva och anpassade lösningar tack vare sitt omfattande nätverk av såväl samarbetspartners som kunder. Företaget är det första verksamt inom materialhantering som noterats på Shanghaibörsen.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation