Jungheinrich nya plocktruck kommunicerar med lagerstyrningssystemen

Jungheinrich lanserar två nya vertikala plocktruckar, EKS 210 och EKS 312. EKS 312 är en ny upphottad version av den populära plocktruck som redan funnits på marknaden under ett antal år. "Utvecklingen av de två nya serierna tar hänsyn till det ökade intresset för lagerplock som vi sett på senare år", säger Sebastian Riedmaier, produktchef för systemtruckar. Han tillägger att utvecklingsarbetet inriktas på att uppfylla kraven på hög plockkapacitet, långa användningsperioder och stor flexibilitet. "Det är också därför vi valt två olika truckkoncept." säger Riedmaier.

RFID-tekniken förser lagret med flexibilitet och produktivitet.
Jungheinrich vertikala plocktruckar är utrustade med RFID-tekniken som standard. Navigationsenheten visades för första gången i utställningsmontern på CeMAT 2008. Tekniken gör det möjligt för trucken att kommunicera med både golvet och lagerstyrningssystemet samtidigt. "Lagerstyrningssystemet matar information direkt till truckens kontrollenhet" förklarar Sebastian Riedmaier.

Plocktrucken mottager plockjobb från lagerstyrningssystemet och allt föraren behöver göra är acceptera dem med ett musklick. Lagerstyrningssystemet anger sedan nästa plockposition till truckens kontrollenhet per automatik. Föraren lotsas genom lagret beroende på var artikeln är placerad. När positionen är nådd börjar trucken med hjälp av RFID-transpondrarna att förflytta sig till nästa plockposition. "Så fort hyllpositionen har godkänts av föraren, fortsätter trucken via den kortaste vägen i en rimlig hastighet för att minimera energiåtgången fortsätter Riedmaier.

Enligt de inledande testerna har det visat sig att systemet har potential att öka plockkapaciteten upp till 25 procent. "Liknande som i pick-by-lightprincipen, tänds en lampa på sidan av trucken när den rätta positionen har hittats. Det ger föraren en indikation på om det är på höger eller vänster sida som artikeln ska plockas säger Riedmaier. "Resultatet är förbättrad effektivitet".

Den kompakta designen gör EKS 210 både snabb och lätthanterlig, truckens chassi är endast 90 cm brett och bara 2,70 m långt. Trucken har en topphastighet på 9 km/h och en svängradie på endast 1,5 meter, lastkapaciteten är 1000 kg och lyfthöjden 6 meter.
EKS 210 har en optimerad manövreringsförmåga i breda gångar och den integrerade kontrollpanelen som övervakas av lagerstyrningssystemet gör trucken lika effektiv i smala gångar. "Den här plocktrucken är precis så flexibel som marknaden kräver betonar Riedmaier.

Full systemintegration, EKS 312 är mycket effektiv i smala gångar
EKS 312 är en högeffektiv stabil truck med en lastkapacitet på 1200 kg. Truckens lyfthöjd är 9,5 meter och topphastigheten uppgår till 10,5 km/h. Den totala bredden på 1 meter, chassilängden på strax över 3,3 meter och svängradien på 1,6 meter gör EKS 312 endast marginellt större än EKS 210. Plocktrucken är konstruerad att klara höga lyfthöjder och kommunicera med lagerstyrningssystemen vilket ger en hög effektivitet i smala gångar.
Baserat på fälttester är serie 2 och 3 ledande på marknaden när det kommer till prestanda och energiförbrukning. Enligt Riedmaier är det tack vare utvecklingen av den fjärde generationens växelströmsteknologi som varit en succé sedan den introducerades på marknaden för tolv år sedan. Effektivare truck innebär minskade kostnader för kunden.

Ergonomi, föraren står i centrum
Jungheinrich konstruktörer har aktivt involverat truckförarna i utvecklingsarbetet av den nya EKS-serien. Det har lett till en produkt som är överlägsen sett ur ett ergonomiskt perspektiv. Det användarvänliga insteget är bäst i klassen med en höjd på endast 245 millimeter, det minskar förslitning på förarens leder och muskler. Trots truckens kompakta design är förarhytten rymligare än sin föregångare. Panoramamasten ger mycket god sikt när trucken är i rörelse och lasten körs i bakåtvänd position.

Eftersom olika hantering ställer olika krav på förare och truck är den nya EKS:en försedd med en flexibel justerbar driftspanel. "Både korta och långa förare kan manövrera plocktrucken och samtidigt fullt utnyttja de ergonomiska fördelarna, säger Sebastian Riedmaier. Dessutom kan körmodulen för högre hastighet aktiveras vid längre körsträckor. I det här läget förflyttar sig trucken i körriktningen med lasten bakom föraren. Driftspanelen kan användas från båda håll vilket ger en ökad flexibilitet. "Vi är inte villiga att kompromissa när det kommer till förarens ergonomi" berättar Riedmaier. "Med vår lösning behöver inte föraren vända sig i onödan vilket skyddar förarens rygg och nacke från förslitningsskador"

En liknande lösning är utvecklad för plockprocessen. Eftersom driftspanelen är minimerad storleksmässigt behöver inte föraren böja sig lika ofta vilket ger en mer ergonomisk arbetsställning. Via en knapptryckning kan lyfthöjden anpassas till den plockhöjd som passar den aktuella föraren bäst. Trucken är också utrustad med ett datoriserat säkerhetssystem i dubbelkanalsutförande som säkerställer att framtidens säkerhetskrav redan uppfylls. Som option finns ytterligare ett säkerhetssystem för smalgångslager som skräddarsys efter kundens behov. Tack vare den senaste tekniken har truckarna längre serviceintervaller vilket reducerar kostnaderna för kunden och gör ägandet billigare.