Jungheinrich lanserar ny lågplocktruck

Jungheinrich lanserar ny lågplocktruck

Den nya lågplocktrucken ECE 220/225 från Jungheinrich har tio procent högre produktivitet samtidigt som den drar fem procent mindre el. Dessutom finns plocktrucken tillgänglig i nytt utförande med litium-jon-batteri.

På LogiMAT 2015 lanserade Jungheinrich sin nya lågplocktruck, en ECE 220/225. Trucken representerar en helt ny generation av plocktruckar från den tyska trucktillverkaren. Utmärkande är att de nya plocktruckarna har upp till tio procent högre produktivitet jämfört med tidigare modeller. Förbättringarna beror till största del på en nyutveckling av truckens driv- och styrteknik som effektiviserat accelerations- och körprestandan ytterligare.

Såväl truckens elektroniska styrsystem som den egenutvecklade mjukvaran har anpassats helt efter motorprestandan hos ECE 220/225. ”Därför har vi lyckats sänka energiförbrukningen med fem procent trots den ökade effektiviteten”, förklarar Stefan Hirt, produktchef för lågplocktruckar hos Jungheinrich. Dessutom finns flera tillvalsfunktioner som sänker energiförbrukningen ännu mer.

Hög prestanda, låga energikostnader

Plocktruckarna i ECE 220/225-serien kan transportera gods på upp till 2,5 ton och finns tillgängliga i flera olika utföranden. ”Standardmodellen har marknadens just nu bästa prestandavärden”, fortsätter Hirt. Även den nya förarplatsen är en del i truckens ökade effektivitet, då den utformats med fokus på ergonomi och finns att få med många olika typer av ryggstöd och förarplattformar. Den nya lågplocktrucken har i standardutförandet ett blysyrabatteri (ECE 220/225), men finns även med litium-jon-batteri (ECE 220i/225i).

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Koncernen har närmare 12 000 anställda totalt och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 140 medarbetare och en årlig omsättning på över 317 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation