Jungheinrichs nya dragtruck EZS 350.

Jungheinrich lanserar ergonomisk och energieffektiv dragtruck

Jungheinrich senaste truckmodell EZS 350 är en robust dragtruck med prisvinnande design. Den används med fördel i dragtågslösningar och har många ergonomiska egenskaper som gör förarens arbete bekvämt och säkert. Trucken kan utrustas med XL-batterier, som omfattas av Jungheinrichs 2Shifts1Charge-garanti, eller snabbladdade litiumjonbatterier, vilket anpassar EZS 350 perfekt till driftmiljön och gör den till en av de mest energieffektiva dragtruckarna på marknaden.

Jungheinrich lanserar nu dragtrucken EZS 350 med dragkapaciteter på upp till 5 ton. Denna robusta, mångsidiga och ekonomiska dragtruck har fått ett nytt utseende, baserat på samma design som de nyligen omdesignade plocktruckarna i ECE-serien, med LED-belysning och reflektorer. Den högpresterande växelströmsmotorn är utrustad med optimerad acceleration och låter EZS 350 uppnå hastigheter på upp till 8 km/h med gods, och upp till 12,5 km/h utan gods. De regenerativa bromsarna matar tillbaka energi till batteriet vid inbromsning, vilket förlänger drifttiden, och trucken kan utrustas med en mängd olika batterier, beroende på vad driftmiljön kräver. Detta gör EZS 350 till en av de mest energieffektiva dragtruckarna på marknaden.

EZS 350 finns även i en XL-version utrustad med ett 24V-batteri som omfattas av Jungheinrichs 2Shifts1Charge-garanti. Batterier som omfattas av denna garanti kan användas för två hela skift innan de måste laddas, annars byts de ut. Ett annat alternativ är att utrusta trucken med ett litiumjonbatteri, vilka har extremt korta laddningstider och tillåter treskiftsdrift utan batteribyte. Batteriet laddas till hälften på bara 30 minuter, och är fulladdat efter 80 minuter, vilket ger särskilt hög trucktillgänglighet. Dessutom är litiumjonbatterier underhållsfria och har längre livstid än traditionella batterier.

Parallellt med den ökade energieffektiviteten fokuserade Jungheinrich även på att göra dragtrucken mer robust. Det extra höga frontchassit och den fjädrade motorhuven tillverkade i kraftigt stål gör att EZS 350 kan användas i de absolut tuffaste driftmiljöerna.

Multifunktionsratten jetPILOT, som belönats med en Red Dot Award, kan höjdjusteras och gör trucken ergonomisk och lätt att styra för förare i alla längder. Assistanssystemet curveCONTROL och den optimalt placerade tyngdpunkten ger stabil och säker styrning, även vid kurvtagning. Den låga förarplattformen gör det enkelt att ta sig in och ur ut truckens väldimensionerade förarplats. För en ytterligare ergonomisk upplevelse kan EZS 350 utrustas med en fjädrad förarplattform, ett förarsäte och ett höjdjusterbart ryggstöd vars ovankant ger föraren optimalt grepp när trucken kör baklänges.

EZS 350 är anpassad för användning i dragtågslösningar. Jungheinrichs dragvagnar GTE och GTP kan styras direkt från jetPILOT, som har utrustats med en liten display som visar om vagnarna är höjda eller sänkta. Denna display visar även batteristatus, drifttimmar, drifthastighet, felkoder och ett val mellan tre olika körprogram, vilket ger föraren maximal kontroll över hela dragtåget under hela sitt arbetspass. Dessutom kan trucken utrustas med skyddssystemet EasyAccess som kräver att föraren identifierar sig med en pinkod eller ett transponderkort innan trucken startar.

Andra säkerhetsfunktioner är Jungheinrichs belysningssystem; DayLED integreras i trucken och lyser upp mörka lagerutrymmen, medan Floor Spot ger en visuell varning när en truck närmar sig genom att lysa en röd ljuspunkt på golvet framför trucken.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation