Jungheinrich expanderar inom logistiksystem

Jungheinrich expanderar inom logistiksystem

Jungheinrich förvärvar ISA GmbH, ett mjukvaruföretag som är verksamt inom lager- och materialflödesteknik med huvudkontor i Graz, Österrike.

Jungheinrich utökar den del av företagets verksamhet som levererar lösningar inom logistiksystem. Jungheinrich AG har förvärvat de återstående 75 procenten av ISA (Innovative Systemlösungen für die Automation GmbH). ISA har huvudkontor i Graz, Österrike, och är ett av de ledande mjukvaruföretagen inom lagerhållning och materialflöde. Parterna har beslutat att inte avslöja förvärvspriset. Jungheinrich förvärvade 25 procent av ISA redan i November 2009. ISA kommer att förbli ett självständigt företag och kommer att höra till Jungheinrich's avdelning för försäljning av logistiksystem.

Från 1 januari 2013 kommer den nuvarande chefen för lagerstyrningsystem på Jungheinrich, Dr. Markus Heinecker (36), och den nuvarande kundprojektledaren för Jungheinrich på ISA, Markus Skof (33), att vara VD och vVD för ISA.

ISA GmbH grundades 1989 och har sedan dess etablerat sig som ett av de mest kvalificerade programvaruföretagen inom lager- och materialflödesteknik. Integrerade, holistiska programlösningar är företagets kärnkompetens, kompletterat med alla tillhörande tjänster så som projektering, implementation, utbildning och service. ISA har ca 70 anställda.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Folke Rieckmann, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 23, e-post: folke.rieckmann@jungheinrich.se