IFOY 2016: Jungheinrich nomineras i tre kategorier

IFOY 2016: Jungheinrich nomineras i tre kategorier

Ett par veckor innan de avgörande testerna för International Forklift Truck of the Year (IFOY Awards) 2016 genomförs har nomineringarna släppts. Domarna i tre av kategorierna övertygades av lösningar från Jungheinrich, vilket gör den tyska intralogistikleverantören till favorit inför utdelningen av det viktiga branschpriset som i år för första gången delas ut i fem kategorier.

“Sexton företag har skickat in bidrag till årets tävling och skapat ett ovanligt brett startfält. De totalt 13 materialhanteringslösningarna är ledande innovationer inom sina respektive fält”, säger Anita Würmser, ordförande för IFOY Awards jury.

Den enda tillverkaren med två nominerade lagertruckar

I kategorin för höglyftande lagertruckar representeras Jungheinrich av den helt nya smalgångstrucken EKX 516. Denna högpresterande truck av man-up modell har mycket lätt design, är vibrationsdämpande och utrustad med den senaste synkrona reluktansmotortekniken. Dessutom sätter den nya branschstandarder: 1,6 ton lyfts 17,5 meter med en hastighet på 0,6 meter per sekund och körhastigheten har ökats med upp till 30% - även på ojämna golv.

Jungheinrich andra nominering finns i kategorin för låglyftande lagertruckar; den optimerade vagntågslösningen med dragtrucken EZS 5100 och dragvagnar av modell GTE. EZS 5100 har en dragkapacitet på tio ton och klarar driftkastigheter på upp till 18 km/h, vilket gör den till en stabil och högpresterande lösning för en mängd applikationer. Dragvagnen GTE 312s automatiska, hydrauliska lyftfunktion lyfter lätt 1,6 ton och säkerställer att varje dragvagn kan styras för sig. Mittaxeln säkerställer optimal riktningsstabilitet även för långa vagntåg i trånga utrymmen.

Jungheinrich nomineras i nya IFOY-kategorin för speciallösningar

Den tredje nomineringen får Jungheinrich i kategorin för speciallösningar, för sin EJQ 325 framtagen till Deutsche Bahn för transport av tåghjul. Lösningen inkluderar exakt hantering och separat lyft av varje hjulpar och växlingsutrustning, vardera med en vikt på 2,5 ton. Den främsta utmaningen låg i att lösa transporten av 2,4 meter lång last i en arbetsgång med en bredd på endast 2,9 meter.

Slutgiltiga test avgör årets vinnare

Vilka truckar som tilldelas årets IFOY Awards beror mycket på resultaten i IFOY-testerna av funktion och innovation, vilka samtliga nominerade lösningar genomgår under en vecka i februari. Funktionstestet utförs av erfaren, oberoende testpersonal med stor kunskap om truckar, som efter att testet genomförts jämför de nominerade lösningarnas resultatdata. Innovationstestet utförs av representanter från ledande tyska instanser inom materialflöde- och logistikforskning och fokuserar på innovationsgraden för varje lösning i relation till övriga marknaden. Dessutom kommer IFOY-juryn genomföra egna tester på samtliga nominerade lösningar.

Några av de kriterier som granskas är innovationsgrad, teknik, design, ergonomi, manövrering, säkerhet, kostnadseffektivitet och hållbarhet. De avgörande faktorerna inkluderar originalitet, kundnytta, hållbarhet och säljbarhet. Vinnaren i varje kategori utses av en jury bestående av 25 välrenommerade journalister från ledande logistikmedia från 16 länder. Prisutdelningen hålls i Hannover den 31:a maj, under CeMATs invigningsceremoni.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 90 000 truckar. Koncernen har närmare 13 300 anställda totalt och en omsättning på över 2,7 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 145 medarbetare och en årlig omsättning på över 400 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Ansvarig Marknadskommunikation