Eltruck med litiumjonteknik från Jungheinrich nominerad till utmärkelse

Eltruck med litiumjonteknik från Jungheinrich nominerad till utmärkelse

Jungheinrich har vid Clean Tech Media Award i Hamburg nominerats inom kategorin "Energi". Denna framgång bygger på presentationen av världens första serietillverkade eltruck med ett litiumjon-batteri. I stället för det konventionella blybatteriet används hos EJE 112i ett litet innovativt litiumjon-batteri, tillverkat av Jungheinrich. Batteriet ger 30 % högre energieffektivitet vid längre livslängd för effektiv truckanvändning i den dagliga verksamheten.

Eltrucken från Jungheinrich – den första serietillverkade eltrucken med litiumjonteknologi i världen – presenterades i maj 2011 officiellt för den internationella fackpubliken på den världsledande mässan för intralogistik, CeMAT. Denna innovation från märket Jungheinrich kombinerar energisnåla lösningar med ökad kundnytta på området hantering och ergonomi.

Den nominerade trucken är en elektrisk gaffeltruck som för första gången är utrustad med ett särskilt behändigt batteri i portföljformat. Det är ett litet, innovativt litiujonbatteri, tillverkat av Jungheinrich. Batteriet ger 30 % högre energieffektivitet vid längre livslängd för effektiv truckanvändning i den dagliga verksamheten. Detta gäller inte bara förflyttningar inom mycket trånga utrymmen utan även inom viktskänsliga områden, så som bakgavellyftar hos lastbilar. Därigenom ser Jungheinrichs EJE 112i till att den klassiska "filialanvändningen" och transport på lastbilar framöver blir ännu mer effektiva.

Utgångspunkten för detta är en viktsreducering på ca 150 kg vid en totalvikt på numera sammanlagt ca 280 kilogram, samt den högre effektiviteten hos den nya batteritekniken. Dessutom kräver batteriet vid användning i eltrucken inget underhåll, är mycket enkelt att hantera och har en funktion för snabb- och mellanladdning. Allt detta nås genom batterier och batteristyrsystem, tillverkade av Jungheinrich.

Utöver innovationsgraden och minskningen av "carbon footprints" (ekologiska fotavtryck) var även lönsamhet och relevans för marknaden bedömningskriterier för juryn hos Clean Tech Media Awards (www.cleantech-award.de). Koncepten skulle inte bara hjälpa till att värna om miljön utan samtidigt vara smidiga att använda i vardagen.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se