Centralt reservdelslager tar Jungheinrich till toppen

Centralt reservdelslager tar Jungheinrich till toppen

Jungheinrichs reservdelslogistik går från klarhet till klarhet i och med nya reservdelscentret i Kaltenkirchen. Här finns 98% av alla reservdelar tillgängliga för direkt leverans.

Idag är Jungheinrichs reservdelshantering effektivare än den någonsin varit. En viktig del i detta är de övernattleveranser som utförs från centrallagret i tyska Kaltenkirchen, där företaget samlade all sin reservdelsverksamhet år 2013. ”Med flytten från det tidigare lagret i Norderstedt tog vi vår reservdelslogistik till en helt ny nivå”, säger Dirk Schulz, chef för eftermarknadstjänster på Jungheinrich. ”Vi är trendsättare i vår bransch.”

Med reservdelscentret i Kaltenkirchen har Jungheinrich lagt en stabil grund för att kunna möta marknadens behov ännu effektivare i framtiden. Målet är leveransberedskap 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. ”Vårt nya reservdelscenter garanterar snabbare och effektivare reservdelstillgänglighet för hela världen”, menar Schultz.

Projektet planerades och genomfördes av avdelningen för logistiksystem inom Jungheinrich, såväl som avdelningarna för automatiska system, reservdelslogistik och försäljning. Lagerstyrningssystemet som används, Jungheinrich Warehouse Management System (WMS), är framtaget inhouse, liksom övrig styrteknik. Kaltenkirchens höga grad av automatiserade processer har ökat reservdelslogistikens effektivitet med 60% på bara ett år. ”Ända sedan centret öppnade har det varit mycket framgångsrikt och en viktig investering inför framtiden”, fortsätter Schultz.

Totalt har Jungheinrich investerat 35 miljoner euro i det 65 000 kvadratmeter stora reservdelscentret i Kaltenkirchen. Centret innefattar 22 000 kvadratmeter lageryta, som bland annat innehåller ett 31 meter högt smalgångslager. Lagret har en maxkapacitet på 65 000 artiklar och 110 000 pallplatser. Här förses många olika tidszoner (Amerika, Centraleuropa och Asien) med reservdelar tack vare hög effektivitet med 1 000 plockuppdrag i timmen. ”Detta fastställer vår position som marknadsledande inom reservdelar; vi har idag ökat tillgängligheten på Jungheinrich originaldelar till 98%, oavsett var i världen kunden befinner sig”, berättar Schulz.

Jungheinrich passerar 4 000 servicetekniker

En viktig del i den höga reservdelstillgängligheten är Jungheinrichs globala nätverk av servicetekniker. För att effektivisera teknikernas arbete och säkerställa snabba svarstider använder företaget ett digitalt ruttplaneringsverktyg som minimerar serviceteknikernas köravstånd genom att stämma av deras position mot kundens. Nyligen anställde Jungheinrich sin 4000:e servicetekniker. ”Vi strävar alltid efter att komplettera vårt servicenätverk, då det är våra tekniker som garanterar våra kunders höga driftsäkerhet”, säger Schulz. Totalt utgör serviceteknikerna en tredjedel av Jungheinrich personal. Tillsammans med övrig eftermarknadspersonal utgör de hälften av företagets personalstyrka, som vid slutet av 2014 var över 12 500 personer. Eftermarknadsavdelningen står för en tredjedel av koncernens totala försäljning. ”Detta visar vikten av eftermarknadstjänster och Jungheinrichs strategiska roll som både serviceleverantör och tillverkare”, avslutar Schulz.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Koncernen har närmare 12 000 anställda totalt och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 140 medarbetare och en årlig omsättning på över 317 miljoner kronor. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, Marknadskommunikation
Tel (direkt): 040 - 690 46 29, e-post: malin.millnert@jungheinrich.se