Utmaningar och satsningar under 2007

Inför 2007 satsar Högskolan i Jönköping offensivt inom sina kärnområde, avseende utbildning, forskning och internationalisering. Detta trots att intresset för högskolestudier har minskat i hela landet. Prognosen för det ekonomiska resultatet 2006 visar på plus 18 miljoner. Det ger högskolan möjlighet att stärka långsiktigheten i finansieringen av Tekniska Högskolan (JTH), främja en forskningsanknuten lärarutbildning, en forskarskola inom hälsoområdet, en ny centrumbildning avseende ekonomi och teknik inom IT (CenIT) samt forskning och utbildning inom entreprenörskap. Ett Internationellt sekretariat inrättas för att förstärka gemensamma forskningssatsningar och ansökningar, t.ex. EU:s 7:e ramprogram. Satsningarna följer fackhögskolornas profilering som är: • Hälsohögskolan - Hälsa, vård och omsorg med en nationellt och internationellt stark position inom det naturliga åldrandets problematik • Högskolan för lärande och kommunikation - Innovativt lärande med inriktning mot förnyelse av pedagogik och nya former av lärande för unga och vuxna • Ingenjörshögskolan - produktutveckling och produktionsutveckling med inriktning mot små och medelstora företag • Internationella Handelshögskolan - entreprenörskap och förnyelse av existerande näringsliv med speciell inriktning mot internationell verksamhet. Högskolan i Jönköping har rekryterat bra genom åren sett i ett nationellt perspektiv och är därtill exceptionellt stark i den internationella rekryteringen. Satsningen gör det möjligt att lansera 17 nya masterprogram varav 10 kommer att ges på engelska. - En fortsatt god rekrytering är av central betydelse för högskolans fortsatta positiva utveckling. Genom beslutet att fortsätta satsa offensivt på våra kärnverksamheter inom utbildning, forskning och internationalisering kan vi se framtiden an med tillförsikt, säger rektor Thomas Andersson. Högskolan i Jönköping bedriver grundutbildning, forskning och forskarutbildning samt uppdragsverksamhet genom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan (HHJ), Högskolan för lärande och kommunikation (HLK), Ingenjörshögskolan (ING) och Internationella Handelshögskolan (IHH), med stöd av Högskoleservice (HS). Högskolan har cirka 9 000 registrerade studenter, cirka 700 anställda och omsätter 562 mkr. Ytterligare information lämnas av Rektor Thomas Andersson Tfn 036-10 10 01 Högskolan i Jönköping, Box 1026, 551 11 Jönköping • BESÖK Högskoleområdet, Gjuterigatan 5, 553 18 Jönköping TFN (vx) 036-10 10 00 • FAX 036-15 77 18 • E-POST info@hj.se • www.hj.se

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865
Linnea Lind

Presskontakt Koordinator tel:+46 36-10 1869

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University