Studenter startar rekordmånga företag

Science Park är en mötesplats för kunskapsintensiva företag med inslag av både etablerade företag med hela sin forsknings- och utvecklingsavdelning och nystartade företag av studenter och forskare samt avknoppningar från befintligt näringsliv. Av de 120 företag som finns på Science Park idag är drygt hälften startade av studenter från Tekniska Högskolan i Jönköping.

Studenterna från JTH startar företag inom en rad olika områden såsom miljödiplomering, inbyggda system, webb, produktutveckling och ljusdesign mm.

STANDARD Industridesign är ett nystartat företag. Det är tre studenter som avslutade sina studier på programmet Industridesign våren 2009. Affärsidén bygger på produktutveckling, webb samt utställningar. -Vi är ett konsultföretag som kan hjälpa företag att utforma nya produkter utifrån estetik och funktion. Nu söker vi uppdrag bland länets små- och medelstora företag, säger Erik Eliasson på STANDARD Industridesign.

Lars Eriksson professor i industridesign. -Studenterna har tillgång till en prototypverkstad som är utrustad med de maskiner och verktyg de behöver när de tar fram sina produkter., säger Lars Eriksson.

Kontaktpersoner:
STANDARD Industridesign Erik Eliasson 0705-35 69 27 eller Olle Claesson 0708-96 48 57
Tekniska Högskolan professor Lars Eriksson 036-10 16 68 mobil 0705-42 42 24

Inom Science Park inryms en sk. Inkubatorverksamhet som syftar till stöd och rådgivning under uppstarten av företag. Företagen inom Science Park befinner sig på någon av tre nivåer. I Business Lab börjar studenterna oftast med att utveckla en produkt eller idé parallellt med studierna. I Business Inkubator har studenterna startat eget företag och där har de möjlighet att stanna ytterligare en tid.. När företaget är etablerat flyttar de över till Business Growth där de unga företagen befinner sig med redan befintligt näringsliv.

Tekniska Högskolan (JTH) är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping. JTH är en av landets största utbildare av högskoleingenjörer. Forskningen är inriktad på industriell produktframtagning i samverkan, särskilt tillämpningar i och för små och medelstora tillverkande företag och näraliggande tjänsteföretag. JTH har 2 000 registrerade studenter, cirka 150 anställda och omsätter cirka 200 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University