Studenter och företag möts på karriärmässa på Jönköping University

Studenter och företag möts på karriärmässa på Jönköping University

Onsdagen den 16 november är det dags för årets upplaga av näringslivsmässan Karriärum HI WORK på Tekniska högskolan vid Jönköping University. Över 70 företag finns då på plats för att nätverka med ingenjörsstudenter och andra studenter som vill skapa kontakt med näringslivet.

Karriärum HI WORK är en viktig mötesplats för både studenter och företag. Studenterna ges chansen att knyta kontakter med framtida arbetsgivare, hitta praktikplatser och diskutera idéer kring examensarbeten med intressanta företag. Företagen å sin sida kan lära känna potentiella medarbetare eller hitta studenter för till exempel tillfälliga projekt, sommarjobb eller extrajobb.

Inför årets mässa har 74 företag anmält sig. Bland dem finns allt från mindre lokala företag som Convergo och JSC IT-partner till stora globala bolag som Husqvarna Group, SAAB och Volvo.

– Det här är en fantastisk möjlighet för företag och studenter att hitta varandra och inleda olika typer av samarbeten. Genom exempelvis praktik och projektarbeten får våra studenter testa sina kunskaper i det verkliga livet samtidigt som företagen får en unik möjlighet att lära känna eventuell framtida arbetskraft, säger Linda Bergqvist, näringslivsansvarig vid Tekniska Högskolan.

Under mässan delas priset Årets alumn ut till en man och en kvinna som tidigare studerat vid Tekniska Högskolan. I år har det varit rekordmånga nomineringar och priskommittén har därför haft ett digert arbete med att utse de två pristagarna. Priset delas ut kl. 15.00 under en avslutande after work på Science Park.

Karriärum HI WORK arrangeras av Tekniska Högskolan i nära samarbete med skolans studerandeförening HI TECH.

För mer information, kontakta Linda Bergqvist, näringslivsansvarig på Tekniska Högskolan, Jönköping University, tel. 036-10 10 74.

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, 732 anställda och omsätter 872 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University