Septemberljus på Tändsticksområdet

Septemberljus på Tändsticksområdet

Lördagen den 26 september är det dags för Septemberljus på Tändsticksområdet. Där andraårsstudenterna på Ljusdesignprogrammet på Tekniska Högskolan vid Jönköping University som tillsammans med Jönköpings kommun och Phosforos ljusdesign, kommer att ljussätta området.

Under andra året på Ljusdesignprogrammet på Tekniska Högskolan gör studenterna varje år en utomhuslaboration som är öppen för allmänheten att besöka. Under tidigare år har bland annat Liljeholmsparken och Östra kyrkogården belysts. I år kommer i stället Tändsticksområdet att användas som laborations plats. Tor Olsson är belysningsplanerare på Jönköpings kommun och han är en av de ansvariga för projektet.

- Vi tyckte Tändsticksområdet är en intressant miljö för studenterna att arbeta i eftersom det är bra rumsligt begränsat och det finns både hus och grönt att jobba med där.

Totalt är den femton studenter, uppdelade i fyra grupper som kommer at stå för ljussättningen. Förutom Jönköpings kommun kommer även Phosforos ljusdesign delta i projektet och fungera som mentor för studenterna.

Allmänheten välkomnas att titta på det spännande ljussättningarna på Tändsticksområdet efter mörkrets inbrott. Fram till midnatt kommer studenter och andra ansvariga att finns på plats på Tändsticksområdet för diverse frågor. Tor Olsson ser mycket framemot kvällen.

- Det ska bli jättespännande. Det är bra utomhusbelysning där redan men detta kommer bli något helt annat. Jag hoppas att de blir bra väder också.

Tor Olsson, belysningsplanerare, Jönköpings kommun

E- post:tor.olsson@jonkoping.se

Jonas Wernin, ljusdesigner, Phosforos Ljusdesign

E-post:info@phosforos.com

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University