Rekordstor ökning av sökande till Högskolan i Jönköping

Ansökningarna till Högskolan i Jönköping ökar kraftigt för andra året i rad. Till program har ansökningarna ökat med 18 procent, vilket är långt över riksgenomsnittet på 6 procent.

Antal blivande studenter som sökt ett program vid Högskolan i Jönköping i första hand har ökat med 18 procent jämfört med förra året. Totalt är det 5 227 förstahandsansökande till högskolans program. Siffrorna visar på en fortsatt mycket positiv trend och då är ännu är inte anmälningarna inräknade från internationella studenter där rekryteringsperioden fortfarande pågår.

Den stora ökningen gäller för högskolans alla fyra fackhögskolor.

På Tekniska Högskolan är det ett fortsatt högt söktryck på ingenjörsutbildningarna trots förra årets rekordnoteringar, vilket är glädjande i synnerhet med tanke på det stora behovet i regionen.

Den enskilt största ökningen ser vi på Högskolan för lärande och kommunikation till följd av att högskolan startar den nya förskollärarutbildningen. Programmet har totalt 821 ansökningar.

Internationella Handelshögskolan fortsätter att stärka sin position som en av Europas mest internationella handelshögskolor. Samtliga program har många sökande och civilekonomprogrammet ökar med hela 23 procent.

Vid Hälsohögskolan är utbildningarna till socionom och sjuksköterska fortsatt populära och arbetsterapeut har ökat med 51 procent. Även ortopedingenjörsprogrammet, en utbildning som bara finns på Hälsohögskolan, slår rekord.

– Detta är ytterligare ett kvitto på att Högskolan i Jönköping är ett attraktivt lärosäte med utbildningar med hög kvalitet och relevans för framtida karriärsmöjligheter, på samma sätt som visats i genomförda kvalitetsutvärderingar och rakningar. Vi är en högskola med internationell profil och nära kontakt med arbetslivet, vilket både våra studenter och omvärlden vinner på, säger Anita Hansbo, rektor vid Högskolan i Jönköping.

För mer information kontakta gärna:
Li Lejerstedt, kommunikationschef Högskolan i Jönköping

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University