Regeringen flyttar 200 högskoleplatser till Högskolan i Jönköping

Berit Wall, informationschef
E-post: berit.wall@hj.se

Regeringen har beslutat att göra en omfördelning av högskoleplatser och utöka platserna vid lärosäten som i dagsläget fyller sina platser. För Högskolan i Jönköping innebär det 200 nya högskoleplatser.

- Det är roligt att studenter vill studera vid Högskolan i Jönköping och att vi nu får möjlighet att ta emot fler. Under de senaste två åren har Högskolan i Jönköping haft den största procentuella ökningen av studenter av alla lärosäten i Sverige. Vi får nu möjlighet att växa ytterligare och samtidigt höja kvaliteten, säger Thomas Andersson, rektor Högskolan i Jönköping.

Anledningen till omflyttningen är den senaste tidens varsel som innebär att efterfrågan på högskoleutbildning troligen kommer att öka. På flera lärosäten finns tomma utbildningsplatser, men på några är alla platser fyllda. Regeringen har därför beslutat att göra en omfördelning där tomma platser på lärosäten som inte når upp till sin beräknade utbildningsvolym för 2009 kommer att flyttas till sex lärosäten som fyller sina platser. Totalt flyttas 1 240 platser.

Fördelning av utökade högskoleplatser:

• Högskolan i Jönköping, 200
  • Göteborgs universitet, 200
  • Blekinge tekniska Högskola, 240
  • Högskolan i Borås, 200
  • Högskolan i Halmstad, 200
  • Chalmers tekniska högskola, 200
Regeringens pressmeddelande
Ytterligare information lämnas av:
Thomas Andersson, rektor Högskolan i Jönköping, tfn 036-10 10 01

Högskolan i Jönköping är en stiftelse med tydliga profiler som präglas av entreprenörsanda, internationella relationer och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor:
Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan.

Högskolan har cirka 9 500 registrerade studenter, cirka 800 anställda och omsätter 634 mkr (2007).
Högskolan i Jönköping, Box 1026, 55111 Jönköping

• BESÖK Gjuterigatan 5, Högskoleområdet
TEL (vx) 036-10 10 00
  • FAX 036-15 08 12 E-POST info@hj.se www.hj.se

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University