Pressmeddelande -

Regeringen avslår Högskolan i Jönköpings ansökan om tillstånd att utfärda förskollärarexamen

I regionen råder stor brist på utbildade förskollärare och dagens besked från regeringen tillsammans med den tidigare aviserade neddragningen av utbildningsplatser till Högskolan i Jönköping  ger ett allvarligt läge.

Regeringen har idag fattat beslut om att avslå Stiftelsen Högskolan i Jönköpings ansökan om tillstånd att utfärda förskollärarexamen. Regeringen väljer därmed att gå på Högskoleverkets rekommendationer om att avslå högskolans ansökan. Högskolan i Jönköping har i sina yttranden till regeringen hävdat att examensrättsprövningen inte varit likvärdig och att förskollärarutbildningen vid Högskolan i Jönköping håller lika hög kvalitet som flera andra lärosäten som har fått examenstillstånd. Regeringen meddelade vidare förra veckan att man avser omfördela utbildningsplatser mellan lärosätena med examenstillstånden som grund. För Högskolan i Jönköpings del har regeringen aviserats en neddragning med 350 platser.

- Viktigt att komma ihåg är att den nuvarande förskollärarutbildningen vid HLK har ett gott rykte med goda söksiffror, vilket också visade sig i HSV:s utvärdering 2008, säger rektor Anita Hansbo.

- Ur en regional synvinkel är detta mycket tråkigt, säger rektor Anita Hansbo. Vi fick redan förra året besked att vi måste dra ner utbildningen med närmare 1000 platser på några års sikt. Dagens besked innebär alltså ytterligare neddragningar med 350 platser. Regeringen tar i sin omfördelningspolitik inga hänsyn till den regionala arbetsmarknadens behov. Detta är extra olyckligt när det gäller förskollärarutbildningen som vi vet är mycket viktig regionalt.

Det är inte bara Högskolan i Jönköping som har kritiserat prövningen av den nya lärarutbildningen. Expertgruppen för kvalitetsfrågor vid Sveriges universitets- och högskoleförbund har beställt en rapport som pekar i samma riktning.

- Att regeringen nu väljer att omfördela resurser på, som vi menar inte likvärdiga och transparanta grunder, är oerhört bekymmersamt och ett slöseri med resurser.

Slutgiltiga besked om neddragningar i utbildningsanslag kommer först i budgetpropositionen. Vi undersöker flera alternativ, bland annat samarbete med andra lärosäten, eftersom vi vet hur viktig förskollärarutbildningen är regionalt.

- Men det är klart att utan resurser och utbildningsplatser kan vi inte bedriva utbildning, säger Anita Hansbo.

Dagens besked från regeringen rör inte de studenter som redan har påbörjat sin utbildning.

För ytterligare information kontakta rektor Anita Hansbo, tfn 070-2508170.

Regioner

Högskolan i Jönköping är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 12 000 registrerade studenter, cirka 800 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University