Pressinbjudan: Hur svenska tv-tittare relaterar till nyhets- och faktaprogram

Om mediers sätt att återskapa verkligheten och hur nyheter och pågående affärer, dokumentärer och faktaprogram tas emot av de svenska tv-tittarna handlar ett tre timmar långt seminarium i Stockholm onsdagen den 8 juni. Under seminariet berättar professorn Annette Hill från University of Westminster i England om de preliminära resultaten av ett forskningsprojekt som hon utfört som forskare vid Media Management and Transformation Centre (MMT Centre), Internationella Handelshögskolan i Jönköping och SOM Institute vid Göteborgs universitet. De både kvantitativa och kvalitativa resultaten kommer att ge näring åt debatten om hur tv-tittare förstår och kritiskt tar till sig svenska mediers sätt att presentera nyheter och fakta. Seminariet öppnas av professor Robert Picard, som förestår MMT Centre vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Bland övriga talare fi nns professorerna Annette Hill, Lennart Weibull (JMK, Göteborgs universitet) och Åsa Nilsson (SOM Institute, Göteborgs universitet). En diskussion med inbjudna forskningsföreträdare och företrädare för televisionen följer därpå. Seminarietid: onsdagen 8 juni kl. 13.00 – 16.00 Presskonferens: onsdagen 8 juni kl. 12.30 Plats: Konferenshuset, Drottninggatan 55 (över gården) Journalister hälsas varmt välkomna även till seminariet i mån av tid. Anmälan skickas i så fall till: Barbara Eklöf, MMT Centre, e-post: barbara.eklof@ihh.hj.se. På uppdrag: Kristina Hugander Marknadsansvarig tel: 036-15 77 87 e-post: kristina.hugander@ihh.hj.se Internationella Handelshögskolan i Jönköping AB Box 1026 SE-551 11 Jönköping Besöksadress Gjuterigatan 5 Telefon 036-15 77 00 Fax 036-16 50 69 E-post info@ihh.hj.se Internet www.ihh.hj.se Postgiro 326535-2 Org. nr 556487-2728 Reg.nr/F-skatt 556487-2728 Momsreg.nr. SE556487272801

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865
Linnea Lind

Presskontakt Koordinator tel:+46 36-10 1869

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University