Per Hallerstig har utsetts till ny vd för Högskoleservice.

Per Hallerstig har utsetts till ny vd för Högskoleservice. Han tillträder 1 mars 2008. Per är 50 år och kommer närmast från posten som vd för VMF Syd. Han efterträder Gudrun Engstrand, som varit vd för Högskoleservice sedan bildandet 1994. Gudrun slutar, som tidigare meddelats, på eget önskemål. Hon kommer att vara kvar i bolaget även efter vd-skiftet fram till sin pensionering sista oktober 2008. ”Det har varit en lång process, från det ansökningstiden gick ut i juni i år”, säger Gunnar Vidén, styrelseordförande i bolaget. ”Glädjande nog fick vi ett stort antal sökande, varav många var mycket kvalificerade. Det tolkar jag som ett tecken på Högskolans i Jönköping goda rykte i många kretsar”, fortsätter Gunnar Vidén. ”Det har varit en grannlaga uppgift för styrelsen att träffa olika kandidater, göra en utvärdering och besluta om det slutliga valet. Pers bakgrund är från ett annat område, skogssidan, än högskolevärlden. Hans dokumenterade goda erfarenhet som ledare har varit avgörande i kombination med erfarenheten från att utreda och genomföra förändringar, som en anpassning till ändrade omvärldsförhållanden. Högskoleservice roll som både bolag och med myndighetsfunktioner gör, att det också var viktigt med erfarenhet från båda dessa delar” säger Gunnar Vidén. ”Jag ser fram mot utmaningen att som ytterst ansvarig, tillsammans med Högskoleservice personal driva verksamheten vidare i riktning mot att vara den erkänt bästa service-organisationen bland svenska universitet och högskolor” säger Per Hallerstig. ”En viktig del i rollen är också att som medlem i hela Högskolans ledningsgrupp bidra till att hela Högskolan utvecklas lika framgångsrikt som hittills” forsätter Per Hallerstig. ”Jag ser det också som viktigt att för Högskoleservice del fortsätta det positiva samarbetet med olika lokala aktörer och beslutsfattare. Det är nödvändigt för att Högskolan skall kunna uppfylla sina uppgifter också på det lokala planet” avslutar Per Hallerstig. Ytterligare information lämnas av Per Hallerstig, Tfn: 0706 - 70 17 15 Gunnar Vidén, Tfn: 036 - 44 000 21 Foto finns i bildarkiv på www.hj.se/press/

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University