Offensiv internationell satsning: Västsamarbete ger ny forskarskola

Graduate School of Informatics – det är namnet på den gemensamma satsning på en unik forskarskola som de tre lärosätena Internationella Handelshögskolan vid Högskolan i Jönköping, Högskolan i Borås och Högskolan i Halmstad gör med start redan till hösten. I den nya forskarutbildningen i informatik utnyttjas varje lärosätes profil och därmed blir forskarutbildningen inte bara stark i Sverige utan får också internationell slagkraft. – Forskning och utbildning inom informations- och kommunikationsteknologi förekommer på många håll. Den här satsningen i informatik, ”Graduate School of Informatics”, är emellertid unik på det sätt vi kopplar samman spännande kompetenser inom IT, innefattande teknik och ekonomi, industri och tjänster, samt både stora och små företag. Programmet bidrar kraftfullt till uppbyggnaden av en ny kreativ miljö vid Högskolan i Jönköping, utvecklad tillsammans med våra partners i Västsverige, med förutsättningar att bereda vägen för framtidens innovativa IT-lösningar liksom att dessa får kanaler att slå igenom och komma till användning på marknader över hela världen, säger Thomas Andersson, rektor, Högskolan i Jönköping. I och med att man kan utnyttja varandras forskarlag i den gemensamma plattformen får man rent storleksmässigt en styrka som blir internationellt slagkraftig. I den gemensamma forskarskolan ingår ett 30-tal disputerade forskare varav fem professorer. Redan till hösten hoppas man kunna rekrytera minst åtta nya doktorander. Den nya forskarskolan bygger på jämställd samverkan. Man utgår från varje lärosätes profil inom ämnet informatik. I Jönköping ligger fokus på förnyelse, i Borås på co-design och i Halmstad på innovation. Under ett år har forskare från de tre lärosätena arbetat intensivt för att kunna presentera den nya forskarutbildningen. – Högskolan i Jönköping har examensrättigheterna och via samarbetet får också högskolorna i Borås och Halmstad ta del av dessa rättigheter. Vi kommer att ta vara på varandras kompetenser men också bygga vidare på dem, säger Ola Henfridsson, professor i informatik vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Kickoff 22-23 april Starten för den gemensamma forskarskolan kommer att ske vid en kickoff i Jönköping. Här kommer forskare, professorer och rektorer från de tre lärosätena att finnas på plats för att gå igenom satsningens mål och lära känna varandra. Ytterligare information lämnas av Internationella Handelshögskolan i Jönköping: Ola Henfridsson, mobil: 0703-77 97 29, e-post: ola.henfridsson@ihh.hj.se Högskolan i Borås: Olov Forsgren, mobil: 0708-96 52 65, e-post: olov.forsgren@hb.se och Mikael Lind mobil: 0705-66 40 97, e-post: mikael.lind@hb.se Högskolan i Halmstad: Carina Ihlström Eriksson, mobil: 0703-18 73 55, e-post: carina.ihlstrom_eriksson@hh.se

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University