Ny vd för Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Ny vd för Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Styrelsen för Internationella Handelshögskolan i Jönköping (JIBS) har utsett Johan Roos till vd och akademisk ledare.

Johan Roos har en doktorsexamen i International Business från Handelshögskolan i Stockholm. Från 2009 till mars 2011 var han rektor för Copenhagen Business School, där han ledde ett genomgripande strategiarbete. Innan dess hade han en professur i strategi vid Handelshögskolan i Stockholm.

- JIBS mission är att vara ”internationella i själ och hjärta och ha ett entreprenöriellt sinnelag”. Det stämmer bra in på mig också, så jag tror att vi kommer att passa bra ihop. Det är verkligen imponerande vad JIBS har lyckats uppnå på bara ett par årtionden. Jag har arbetat i olika länder och i olika typer av organisationer, och jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet när vi tar tag i JIBS framtida möjligheter och utmaningar. Det känns som ett privilegium att få vara med och vägleda den här fantastiska handelshögskolan, och förhoppningsvis komma ännu längre, säger Johan Roos.

Johan Roos har två decenniers erfarenhet av att arbeta utanför Sveriges gränser. Han har bland annat undervisat på Handelshøyskolen BI i Norge och International Institute for Management Development (IMD) i Lausanne. Under sex år var han vd för Imagination Lab Foundation, en ideell schweizisk forskningsorganisation, där han fortfarande ingår i styrelsen.

Efter ett möte med JIBS fakultetsnämnd har vd Agneta Bladh också utsett Johan Roos till professor i företagsekonomi med fokus på strategi. Hans forskning de senaste decennierna har fokuserat på processer inom strategi och ledarskap.

- Jag hälsar Johan Roos välkommen till JIBS. Det stod klart från början, både för mig och för JIBS styrelse, att jag bara skulle fungera som en tillfällig vd, under arbetet med att rekrytera en permanent vd. Den tillfälliga situationen har varat i ett år, och jag har fått chansen att lära känna JIBS som en engagerande, stimulerande och mycket internationell arbetsplats så här i slutet av min akademiska karriär. JIBS profil passar Johan Roos perfekt, med hans internationella och entreprenöriella bakgrund, säger Agneta Bladh.

Om du vill komma i kontakt med Johan Roos för ett möte eller en intervju, vänligen kontakta vd-sekreterare Minna Ryan-Ericsson.

Regioner

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping, och erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi, informatik och affärsrätt. Forskningen fokuserar på entreprenörskap och näringslivsförnyelse i en genuint internationellt inriktad verksamhet. Internationella Handelshögskolan har cirka 2 100 registrerade studenter, ca 240 anställda och omsätter ca 180 mnkr. För mer information besök www.jibs.hj.se.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University