Nu ska vi bli fler! - ökat fokus på kvinnors företagande

I Dagens Nyheter den 7 juli tidigare i år kunde vi läsa att "Jönköping fortsätter vara sämst " då det gäller kvinnor som chefer. Mot bakgrunden att Jönköpings län ofta framställs som en entreprenöriell region baserad på småföretag och sociala nätverk kommer det överraskande beskedet att endast 22 % av cheferna är kvinnor (motsvarande siffra i Stockholm är 31 %). Den huvudförklaring som anges i artikeln är bibelbältets konservativa könsrollsmönster.

Det finns alltid förklaringar i det enskilda fallet. Nedan listas tre olika röster som är ämnade att motivera varför ägarens dotter inte är lämplig att ta över verksamheten:
1. "Jag har kommit överens med min son om att han ska ta över ägande och ledning av vårt familjeföretag. Nu måste jag prata med min dotter om hur vi juridiskt och finansiellt kan få henne ut ur detta på enklaste sätt."
2. "Hon (dottern) ska ju inte ta över det här, verksamheten i vår fabrik är alltför smutsig så det passar inte att en kvinna tar över."
3. "Om min son nu blir VD efter mig, vilket är planen, tycker jag att han också ska få ta över ägandet helt och hållet. Det blir inte bra om min dotter, som inte jobbar i företaget, ska vara delägare på distans."

Vi vet att det inom en femårsperiod kommer att ske flera tusen ägarskiften i Jönköpings län. Mot bakgrund av de ovan till synes trögföränderliga mönster i företagande och ägande, gör CeFEO (Center for Family Enterprise and Ownership) vid Internationella Handelshögskolan en aktiv satsning på ett nytt utvecklingsprogram som syftar till att stärka, inspirera och utveckla kvinnor som redan idag driver eller som vill ta över ett familjeföretag i samband med ägarskifte.

Utvecklingsprogrammet är sponsrat av Länsstyrelsen i Jönköpings län och upplagt som en serie nätverksträffar i seminarieform, vilka kommer att pågå under ett år.

För mer information om programmet och de kvinnor det vänder sig till,se:
www.cefeo.se/tasteget
Kontaktpersoner:
Cecilia Bjursell, cecilia.bjursell@ihh.hj.se, 036-101935
Ethel Brundin, ethel.brundin@ihh.hj.se, 036-10 18 27
Leif Melin, leif.melin@ihh.hj.se, 036-10 18 50
Annika Hall, annika.hall@ihh.hj.se, 0708 - 98 90 93

På uppdrag:
Wictoria Millberg
Marknadssupport
tel: 036-10 17 25
e-post: wictoria.millberg@ihh.hj.se

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University