Multifunktionell friskvårdsanläggning anläggs på kv. Lappen

Högskolan i Jönköpings stiftelsestyrelse beslutade på dagens sammanträde om byggnation av en multifunktionell friskvårdsanläggning på kvarter Lappen vid Hälsohögskolan. Om allt går enligt planerna kan den invigas hösten 2012.

Den multifunktionella friskvårdsanläggningen, kallad Aktiveum, kommer att innehålla ytor för friskvård för studenter och personal samt lokaler för Högskolan för lärande och kommunikations behov. Förutom att vara en friskvårdsanläggning, ger Aktiveum möjlighet för mässor, föreläsningar, tentor, examenshögtider, utställningar och mycket mer. Antalet läktarplatser är cirka 400 och dessutom finns det plats för ytterligare cirka 400 platser på hallgolvet.

– Det känns roligt att vi äntligen kommer att realisera ett projekt som vi har arbetat med sedan 2003. Aktiveum kommer att vara en viktig del i en komplett och attraktiv campusmiljö och bidra till ett levande campus under längre tid på dygnet, säger Per Hallerstig, vd Högskoleservice.

Efter dagens beslut i stiftelsestyrelsen förväntas i morgon (8 december) beslut om byggnation i Höfabs styrelse samt begäran om finansiering till Rådhus AB. Under december förväntas också ett preliminärt hyresavtal tecknas mellan Högskoleservice och Höfab. Om allt går enligt planerna kommer Aktiveum stå klart hösten 2012. Aktiveum är kostnadsberäknat till cirka 78 miljoner kronor.

För Jönköpings Studentkår är dagens besked glädjande.

– Det är en stor händelse såväl för studenterna vid Högskolan i Jönköping som för Jönköpings Studentkår. Att bygga en friskvårdsanläggning för studenter är en av de viktigaste frågorna som Studentkåren har drivit inom konceptet Levande Campus. Det är mycket bra att högskolan satsar på en anläggning som kommer att berika studietiden för framtidens studenter, säger Johan Sjögren, ordförande Jönköpings Studentkår.

Parallellt startar arbetet hos Jönköpings kommun med detaljplanering av tomten samt projektering av arbetet beträffande Munksjögatans upprätning, sänkning och överbyggnad, där kommunen har avsatt medel för åtgärderna.

Mer information och skiss finns på www.hs.hj.se/doc/2184

Lars Isaksson, vice ordförande stiftelsestyrelsen,
tel. 0707-81 08 44
Per Hallerstig, vd Högskoleservice,
tel. 036-10 10 08, mobil 0706-10 10 41
Johan Sjögren, ordförande Jönköpings Studentkår,
tel. 036- 10 11 51, mobil 0707- 66 62 41

Regioner

Högskolan i Jönköping är en stiftelse med tydliga profiler som präglas av entreprenörsanda, internationella relationer och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11000 registrerade studenter, cirka 800 anställda och omsätter 718 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University