Med kvinnor i fokus

Inför Internationella kvinnodagen den 8 mars vill vi på Högskolan i Jönköping lyfta fram delar av vår verksamhet.

Kvinnor i familjeföretag
I ett forskningsprojekt vid CeFEO (Centre for Family Enterprise and Ownership) tittar Leif Melin, professor och Cecilia Bjursell, forskare på olika föreställningar om kvinnor som familjeföretagare och hur dessa föreställningar kan utgöra hinder för kvinnors övertagande och ledning av familjeföretag vid ett ägarskifte.

Mer information om Cecilia Bjursell: www.ihh.hj.se/doc/7318

Synen på kvinnors företagande i tre länder
Kvinnors företagande är även i fokus i ett forskningsprojekt inom Encell, nationellt centrum för livslångt lärande, där Helene Ahl, professor jämför tre olika länder och hur man ser på kvinnors företagande och arbetar för att stödja det, exempelvis i form av utbildning.

Mer information om Helene Ahl: www.hlk.hj.se/doc/6827

Balans i vardagslivet
Carita Håkansson, lektor vid Hälsohögskolan, forskar om hur personer som arbetar upplever hälsa och välbefinnande i vardagen. I en studie 2009 såg hon bland annat att hälsa skiljde sig åt mellan kvinnor och män. För att kvinnor ska må bra är det viktigt att de förutom arbetet orkar och hinner med hem- och fa­miljesysslor samt rekreativa och lustfyllda fritidsaktiviteter.

Mer information om Carita Håkansson: www.hhj.hj.se/doc/8822

Många kvinnliga ingenjörsstudenter
Tekniska Högskolan (JTH) lockar många kvinnliga studenter jämfört med andra tekniska utbildningar. På JTH är en tredjedel av studenterna kvinnor. Andelen kvinnliga studenter är störst på ingenjörsprogrammet i Byggnadsteknik med inriktning Byggnadsutformning med Arkitektur och de tvååriga tekniska utbildningarna Ljusdesign, Produktutveckling med möbeldesign samt Grafisk design och Webbutveckling.

Kontaktperson: Inger Palmgren, avdelningschef och universitetsadjunkt datateknik, 036-101577, inger.palmgren@jth.hj.se

Högskolan i Jönköping är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationella relationer och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 000 registrerade studenter, cirka 800 anställda och omsätter 740 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University