Många internationella studenter till Jönköping University

Många internationella studenter till Jönköping University

Under veckan är det terminsstart på Jönköping University och vi välkomnar ungefär 3.200 nya studenter. Av dem är över 1.000 internationella studenter från världens alla hörn.

Över 700 internationella studenter har i år antagits till ett program vid Jönköping University (JU). Skolan välkomnar också omkring 340 utbytesstudenter. De kommer från många av skolans 350 partneruniversitet runtom i världen och läser enstaka kurser vid JU, som en del av sin utbildning.

Höstens nya internationella studenter kommer från hela världen. Bland de internationella studenter som betalar studieavgift för att läsa vid JU kommer merparten från Kina, Indien, Pakistan och Iran. De europeiska programstudenterna kommer huvudsakligen från Tyskland, Finland och Nederländerna.

Nästa vecka tillkommer dessutom runt 120 pathwaystudenter, där merparten av studenterna kommer från Kina, Indien, Brasilien, Iran, Turkiet och Vietnam. Det är en ökning i antal sedan förra året. Studenterna ska läsa introduktionskurser i bland annat engelska innan de påbörjar sina ordinarie studier.

– Vi jobbar väldigt aktivt med internationell rekrytering, säger Tomas Bengtsson, ansvarig för internationell studentrekrytering vid Jönköping University. Att vi får hit så många internationella studenter är ett gott kvitto på vårt arbete. Studenter från hela 75 länder finns representerade på campus. Så här många studenter från hela världen bygger en internationell atmosfär och bidrar till mångfald på campus.

Kontaktperson:
För mer information eller möjlighet att intervjua någon av våra internationella studenter, kontakta Tomas Bengtsson, ansvarig internationell studentrekrytering, tel. 070-699 39 18.

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 500 registrerade studenter, 850 anställda och omsätter 900 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University