Lars Niklasson blir prorektor vid Högskolan i Jönköping

Lars Niklasson är utsedd till prorektor på Högskolan i Jönköping från och med 1 juli 2013. Huvuduppgiften är att bistå rektor i att leda högskolan med fokus på extern samverkan, forskning och innovation.

Lars Niklasson kommer senast från Högskolan i Skövde där han de senaste tio åren verkat som prorektor och professor i datavetenskap med inriktning mot artificiell intelligens. Han har en doktorsexamen i datavetenskap från University of Sheffield i Storbritannien och har suttit i flertalet svenska kommittéer och nämnder inom akademin. Han har stor erfarenhet av arbete med kontaktytorna mot omvärlden och kopplingen mellan samverkan, forskning och innovation.

– Det här känns helt rätt. Högskolan i Jönköping är en inspirerande akademisk miljö som har ett bra samarbete med det omgivande samhället och ett mycket starkt stöd från närregionen. Jag tror också att högskolan är en av framtidens vinnare när det gäller forskningsfinansiering. Det ska bli spännande att få vara en del i högskolans utveckling, säger Lars Niklasson.

Prorektorn kommer att ingå i högskolans ledningsgrupp och arbetet kommer att ske i nära samarbete fackhögskolornas ledningsfunktioner. Lars Niklasson kommer bland annat fokusera på extern samverkan med inriktning mot forskning och innovation.

– Jag hälsar Lars varmt välkommen till Högskolan i Jönköping och är övertygad om att han kommer att vara en stor tillgång i utvecklingsarbetet för att stärka högskolans position, säger Anita Hansbo, rektor vid Högskolan i Jönköping.

För mer information kontakta gärna:
Lars Niklasson, telefon 0500 - 44 83 37

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University