Kvinnor i majoritet vid Akademisk Högtid

I september är det dags för Högskolan i Jönköpings Akademiska Högtid. Redan nu står det klart att det i år är rekordmånga kvinnliga professorer som ska installeras och kvinnliga doktorer som ska promoveras.

I dagsläget är 12 professorer klara för installation, av dessa är 10 kvinnor och 2 män. Professorerna ska installeras vid Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation och Internationella Handelshögskolan och vid samtliga är det fler kvinnor än män som installeras. Tidigare har 92 professorer, varav 11 kvinnor installerats vid högskolan.

Även bland de doktorer som efter avlagda prov ska promoveras är kvinnorna i majoritet. Hittills är 22 disputerade doktorer klara för höstens promovering och av dem är 14 kvinnor och 8 män. Tidigare har 50 doktorer, varav 18 kvinnor, disputerat vid högskolan.

– Vid Högskolan i Jönköping eftersträvas en jämn könsfördelning mellan kvinnor och män på alla nivåer och inom olika befattningar och samtliga fackhögskolor tillämpar könsneutralitet vid utannonsering av tjänster. Förändringarna visar att det går åt rätt håll totalt sett även om vissa miljöer har en traditionell obalans som kommer ta tid att förändra, säger Anita Hansbo, tf. rektor.

Ytterligare några professorer och doktorer kommer att tillkomma under våren. För tidigare och kommande disputationer se www.hj.se/doc/57.

Högskolans Akademiska Högtid hålls vartannat år. I år äger den rum den 18 september med ceremoni i Hammarskjöldsalen i Jönköpings Konserthus kl. 16.00 följt av middag till de installerades och promoverades ära. Även hedersdoktorer promoveras vid ceremonin.

Professorer i dagsläget klara för installation

Hälsohögskolan
Maria Faresjö - www.hhj.hj.se/doc/8645
Kajsa-Mia Holgers
Boel Andersson-Gäre
Paul Batalden

Högskolan för lärande och kommunikation
Helene Ahl - www.hlk.hj.se/doc/6827
Elsie Anderberg - www.hlk.hj.se/doc/8418
Ulla Runesson - www.hlk.hj.se/doc/8945
Roland S. Persson - www.hlk.hj.se/doc/2597

Internationella Handelshögskolan
Leona Achtenhagen - www.ihh.hj.se/doc/9101
Ethel Brundin - www.ihh.hj.se/doc/7322
Vivian Vimarlund
Friederike Welter - www.ihh.hj.se/doc/8191

Högskolan i Jönköping är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationella relationer och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 000 registrerade studenter, cirka 800 anställda och omsätter 740 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University